Welke toekomst voor het Bloemendale-bad?

Op 29 juli 2013, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

De milieuvergunning voor het Beernemse Bloemendalebad verliep normaal gezien eind  2013. Deze vergunning werd echter recent met twintig jaar verlengd. Dit gegeven inspireerde raadslid Lode Vanneste (N-VA Beernem) om na te gaan hoe de toekomst van ons zwembad eruit ziet.

Lode Vanneste:  “ Op het eerste zicht lijkt het verlengen van de milieuvergunning goed nieuws voor de vele bezoekers van het Bloemendale-bad.  In 2012 waren  dat er maar liefst 102 662.  Ook voor  de ondertussen 460 leden van de Beernemse zwemclub is dit uiteraard positief nieuws. Ondanks de verlenging van de milieuvergunning zijn er toch een aantal mankementen aan het  gebouw. Onder meer het dak lijkt dringend aan herstelling toe.  Daarom vroeg ik op de gemeenteraad van 2 juli 2013  aan het gemeentebestuur wat de plannen zijn  van het gemeentebestuur met het Bloemendale-bad”.

Schepen van Sport Jos Sypré (CD&V) bevestigde namens de meerderheid dat de  vernieuwing van de milieuvergunning tot 2033 inderdaad goed nieuws is voor de vele gebruikers van het Bloemendalezwembad.  Het biedt daarnaast wat ademruimte, maar het is ook een bevestiging dat de kwaliteit van de technische installaties en vooral van het zwembadwater zeer goed is!!  Evenwel stelde het gemeentebestuur vast dat het Bloemendalezwembad dateert van  1972 en dus een verouderd gebouw is.  In die zin laat het bestuur op aanraden van TMVW een stabiliteitsstudie uitvoeren die bepalend zal zijn naar de komende onkosten en toekomst van ons zwembad.

Volle automaten

Raadslid Vanneste (N-VA) gaf  op de raadszitting ook nog een suggestie aan het gemeentebestuur.  Lode Vanneste: Sinds mei 2012 staan er in de cafetaria van het zwembad een aantal automaten waar de bezoeker snoep, koffie of frisdrank kan kopen. De bevoorrading van de automaten gebeurt door een externe firma uit Harelbeke.   Jammer genoeg worden de snoep- en drankautomaten niet altijd even tijdig bijgevuld. Daarom stelde ik op de raadszitting voor dat de gemeente de producten voor de toestellen  beter kan aaankopen bij Beernemse handelaars.  Zo kan men bij acute problemen  een stuk sneller op de bal spelen en staan bezoekers van de cafetaria niet meer voor half gevulde  automaten”.

De Schepen van Sport  bevestigde dat de gemeente  vorig jaar de beslissing nam  de cafetaria-ruimte voor de bezoekers uit te rusten met automaten.  Sindsdien waren er jammer genoeg een aantal problemen : defecten aan de snoepautomaat en bestellingen die wat lang op zich lieten wachten, waarbij de sportdienst in het verleden evenwel al producten aankocht bij de plaatselijke handelaars.  Naar aanleiding van de gemeenteraadsvraag van Groen vorige maand omtrent het gebruik van Fair Trade-producten heeft de gemeentelijke raad van ontwikkelingssamenwerking (GROS) zich ook gebogen over deze materie en aan het schepencollege de suggestie gedaan om ook Fair Trade-producten in de automaten te voorzien. De sportdienst maakt momenteel werk van een vlotte organisatie om de automaten voortaan te laten bevoorraden door Beernemse handelaars, waarbij ook Fair Trade producten gezond aangeboden worden.