Een uitdoofscenario op Beernemse fuiven?

Op 3 december 2013, over deze onderwerpen: Jeugd

De voorbije twee jaar deden Fuifpunt en Ambrassade, twee organisaties die ondersteund worden door de Vlaamse Regering een grootschalig onderzoek naar het fuifklimaat in Vlaanderen.  Enkele weken geleden werden  de resultaten van dit onderzoek openbaar gemaakt.

Raadslid Lode Vanneste (N-VA) keek het onderzoek in en las enkele opmerkelijke zaken over het sluitingsuur van fuiven.  Vanneste: “ De opvallende conclusie die men maakt in dit rapport is dat een sluitingsuur eigenlijk meer nadelen heeft dan voordelen.  Zo worden  de facto  alle aanwezigen gelijktijdig op straat gezet wat dan voor  heel  wat overlast zorgt.   Bovendien kan  een te vroeg sluitingsuur voor spanningen zorgen tussen de aanwezigen omdat iedereen nog in feeststemming is en niet naar huis wil".

Lode Vanneste bekeek daarop het Beernemse fuifreglement en constateerde dat er een sluitingsuur is om 2 uur waarbij organisatoren een verlenging kunnen aanvragen tot maximum 3 uur.  Hij vroeg daarom aan het gemeentebestuur hoe zij staat ten opzichte van de resultaten van dit onderzoek.

Schepen van Jeugd Gijs Degrande (N-VA)  bevestigde dat het onderzoek van Fuifpunt en Ambrassade zeer interessant is en in het verlengde ligt  van vroegere studies van ondermeer Formaat en de Federatie voor Jeugdhuizen.   Degrande had de voorbije maanden verschillende gesprekken met de jeugdverenigingen: “ In die gesprekken viel me op dat de mensen van de jeugdbewegingen begrip opbrengen voor de bezorgheden ivm overlast.  Zij hebben echter zelf  twee  belangrijke vragen.  Ten eerste de vraag  om duidelijkheid : wat wordt verwacht van een organisator?  Ten tweede de vraag om  gelijkvormigheid : een gelijke behandeling van organisatoren, zowel binnen de gemeente als tussen andere gemeenten, in het bijzonder in dezelfde politiezone. Op dat vlak is er zeker werk aan de winkel”.

Daarom moeten volgens Schepen Degrande een aantal zaken die vandaag al gebeuren, duidelijk vastgelegd worden.  “  Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het uitdoofscenario waarbij duidelijk gecommuniceerd wordt naar de fuifbezoekers over  het sluiten van de bonnetjes, de bar en de dansvloer.  Deze zomer werd hiermee al geëxperimenteerd tot grote tevredenheid van de betrokken actoren.   In overleg met jeugdraad en politie willen we werk maken van  een duidelijk en uniform reglement en afsprakenkader waarbij organisatoren op voorhand weten wat kan , mag en moet”.