8,6 miljoen euro extra inkomsten redt nieuwe begroting van Beernem

Op 16 december 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting
8,6 miljoen euro extra inkomsten redt nieuwe begroting van Beernem

De indexering van het Kadastraal Inkomen en de gestegen personenbelasting kost elke Beernemnaar de komende drie jaar in totaal 437 euro extra belastingen. Dat bleek donderdag 15 december 2022 tijdens de gemeenteraad van Beernem. “Zonder deze grote, extra inspanning van de Beernemse belastingbetaler zat de gemeente Beernem nu met een gigantisch probleem. Wij roepen CD&V, Groen en Vooruit op tot budgettaire nuchterheid en voorzichtigheid,” stelt fractieleider Gijs Degrande (N-VA). De N-VA-fractie overhandigde tijdens de gemeenteraad namens de Beernemse bevolking  een symbolische cheque van 7 miljoen euro aan burgemeester Jos Sypré (CD&V).

Op donderdag 15 december 2022 stelde het gemeentebestuur van Beernem de vijfde aanpassing voor van haar meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke begroting blijft bijzonder wankel en wordt gered door fors hogere belastinginkomsten. “De gemeentebegroting kan de komende drie jaar rekenen op 8,6 miljoen extra inkomsten. Daarvan is bijna 7 miljoen afkomstig uit extra belastinginkomsten door de indexering van het kadastraal Inkomen en de gewijzigde personenbelasting vanwege de inflatie. Concreet moet elke Beernemnaar de komende drie jaar dus 437 euro extra belastingen ophoesten. Voor een modaal gezin van vier personen loopt dat op tot 1.750 euro extra. En dat is bovenop de forse belastingverhoging die het gemeentebestuur al in 2019 heeft doorgevoerd,” stelt Gijs Degrande.

Beernem kan haar kerntaken niet meer uitvoeren

De twee grote projecten, de bouw van het nieuwe zwembad en de nieuwe gemeenteschool De Notelaar, zuigen alle middelen naar zich toe. “Daardoor slaagt de gemeente Beernem er nog amper in zijn kerntaken uit te voeren en wordt er bespaard op het onderhoud van en noodzakelijke investeringen in het gemeentelijk patrimonium, infrastructuur en dagelijkse werking. Laat dat net de kernopdracht van een lokaal bestuur zijn,” verduidelijkt Gijs Degrande.

Schuld van 30 miljoen wordt nogmaals opgeschoven

Daarnaast schuiven de meerderheidspartijen de gemeentelijke schuld van 30 miljoen euro nogmaals een jaar door. “De gecorrigeerde autofinancieringsmarge zal zo in 2025 amper nog  2.072 euro bedragen. Dat betekent dat de gemeente geen nieuwe leningen meer kan aangaan. Wil men in de toekomst nog nieuwe projecten realiseren, moeten er geplande investeringen geschrapt worden of moeten de belastingen nog eens verhoogd worden,” verduidelijkt Jef Vansteenhuyse.

Investeringen worden niet geïndexeerd in nieuwe begroting

Ook misleidend en zorgwekkend is dat tegenover de indexering van de belastingen de geplande  investeringen in de nieuwe begroting niet werden geïndexeerd. “Dat is absoluut niet geruststellend en allesbehalve voorzichtig. Als straks de geraamde belastinginkomsten lager uitvallen, dan zit onze gemeente nog met een groter probleem,” besluit Jef Vansteenhuyse.

Meer info: Gijs Degrande, 0473 55 72 90 – gijs.degrande [at] n-va.be