N-VA dringt aan op vernieuwing stationsomgeving

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

De vernieuwing van de stationsomgeving van Beernem laat voor de N-VA al te lang op zich wachten. De NMBS moet op korte termijn werk maken van een nieuwe stopplaats en van de herinrichting van het stationsplein en de stationsomgeving.  Daarnaast wil de N-VA ook een snelle aanpak van het gevaarlijke kruispunt van de Wingenesteenweg met de Hubert d’Ydewallestraat. Eerste schepen Gijs Degrande : “Het station is zeer belangrijk voor Beernem maar de perrons en het stationsplein zijn sterk verouderd. De vernieuwing van de station-site hinkt achter op de stationsbuurt die in volle ontwikkeling is. De plannen voor de herinrichting van de directe stationsomgeving veranderen met de regelmaat van de klok. Er is heel wat onduidelijkheid over de toekomst van deze site. Hoog tijd dat er effectief stappen worden gezet. Ook  inzake de mobiliteitsproblematiek in de omgeving moeten dringend knopen worden doorgehakt. Wij pleiten voor een integrale aanpak.”

 

Een nieuw stationsplein

N-VA Beernem wil de impasse van het station in Beernem doorbreken en nam contact met federaal parlementslid Koenraad Degroote (N-VA) die de problematiek aankaartte in de Kamercommissie mobiliteit. Federaal minister van mobiliteit François Bellot (MR) antwoordde dat het Beernemse stationsgebouw definitief verdwijnt en vervangen wordt door een stopplaats. “De plannen voor een nieuw station en stationsomgeving uit 2011 zijn de voorbije jaren steeds verder achteruit geschoven en verdwijnen volgens de minister nu definitief naar de prullenmand. De NMBS heeft helaas beslist dat het station van Beernem vervangen zal worden door een stopplaats. Infrabel werd hiervan in 2015 op de hoogte gebracht,” aldus Degroote die de sluiting betreurt. “Het volledige, oorspronkelijke ontwerp van het stationsgebouw en van een deel van de stationsomgeving wordt herzien. Volgens de minister zijn de nieuwe plannen voor de stopplaats zijn nog niet klaar.”

Stoppen met plannen maar realiseren

Gijs Degrande vraagt snel duidelijkheid en dringt aan op concrete stappen vooruit: “We hadden uiteraard liever een nieuw stationsgebouw gezien. Met dagelijks bijna 800 reizigers zijn nieuwe investeringen in en rond het station zeker niet overbodig. Het stationsplein ligt er vandaag wat verweesd bij en dat zien we graag anders. Voor N-VA is een totale aanpak van de stationsomgeving noodzakelijk en dringend om een dynamische stationsbuurt uit te bouwen met een vernieuwde stopplaats en verfraaiing van de stationsomgeving. N-VA pleit voor voldoende parking en fietsenstalling, een aantrekkelijke aanleg van het stationsplein en op zijn minst een overdekte wachtruimte voor de wachtende reizigers.  Naast de perronvernieuwing dringen we ook aan op een verbetering van het comfort en het gemak van de reizigers. Dat betekent voldoende betaalautomaten en duidelijke informatieverstrekking.”

Mobiliteitsknoop doorhakken en oplossen

Het station is één belangrijk verkeersknooppunt in Beernem. “Bij de herinrichting is een vlotte en duidelijke afstemming van voetgangers, fiets- en busverkeer cruciaal , zodat vlot overstappen mogelijk wordt. In het bijzonder moet er een oplossing komen voor veilig fietsen tussen Stationsstraat en Wingenesteenweg. Een fietserstunnel kan hier de noodzakelijke verbinding vormen en eventueel zelfs fietsverkeer op de spoorwegbrug wegnemen.” De toekomstplannen voor de Beernemse stationsomgeving kunnen volgens Degrande tot slotte niet los gezien worden van het onveilige kruispunt van de Wingenesteenweg en de Hubert d’Ydewallestraat. “Zo lang ik weet, spreekt men van deze mobiliteitsknoop. De voorbije jaren werden tellingen uitgevoerd maar tot een concrete oplossing kwam het niet. Daar moet verandering in komen. Met N-VA zullen we op diezelfde nagel blijven kloppen. Een herinrichting van dit kruispunt moet integraal onderdeel uitmaken van de vernieuwing van de stationsomgeving. En die mag niet langer uitgesteld worden.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is