N-VA geeft winkelen opnieuw kansen

Op 19 juni 2012

 

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen lanceert de N-VA vijf concrete maatregelen om winkelen in Beernem, Oedelem en Sint-Joris opnieuw aantrekkelijk te maken, ook voor handelaars. De N-VA wil de lokale handelaar nauw betrekken bij dat beleid en geeft zelf het goede voorbeeld. Na Barbara Vandenbrande versterkt ook Dirk Verheyde, zaakvoerder van ‘Bloemen en Meer’ in Oedelem, de N-VA-lijst.

 “Een zaak openhouden in onze gemeente is niet evident,”stelt N-VA-voorzitter Gijs Degrande vast: “Winkels vallen weg, weinig nieuwe vestigen zich. Nochtans is de lokale middenstand belangrijk voor het sociale weefsel in de gemeente. De lokale handelszaken zorgen voor leven in het dorp, een winkel dicht bij huis is belangrijk voor de mobiliteit van ouderen en lokale handelaars zijn bovendien belangrijke sponsors van het verenigingsleven. De N-VA wil vermijden dat onze gemeente een slaapdorp wordt. Dat is niet evident maar de N-VA ziet heel wat troeven en kansen. Denken we aan de vele nieuwe gezinnen en onze goede ligging. Het vele doorgaand verkeer is belastend voor de dorpskernen, laat ons  ook van de lusten genieten.”

Volgens Dirk Verheyde legt de N-VA zich niet neer bij de stilstand maar toont daarentegen ambitie: “De kracht van verandering is niet voor niets de verkiezingsslogan. De N-VA  wil de gemeente opnieuw leven inblazen. Het actieplan ‘Winkelen in Beernem’ bevat geen mirakeloplossingen maar schept wel randvoorwaarden die het voor bestaande en potentiële handelaars aantrekkelijk maken om te investeren in een levendige gemeente. Een bruisende lokale handel is niet alleen in het belang van de ondernemer zelf maar nodig om van Beernem, Oedelem en Sint-Joris opnieuw fiere, levendige dorpskernen te maken.”

“De voorstellen zijn een eerste aanzet voor een aantrekkelijk handelsbeleid,” aldus Barbara Vandenbrande:  “De N-VA denkt onder meer aan een citymarketingbeleid dat Beernem duidelijk profileert, een gemeentelijke cadeaubon, een horecakaart en  een aantrekkelijke doortocht die uitnodigt om te winkelen. Voor een gezond ondernemersklimaat zijn uiteraard nog heel wat andere zaken van belang zoals een goed parkeerbeleid en vlotte mobiliteit, efficiënte dienstverlening enz. Wat N-VA-Beernem op dat vlak wil realiseren, stellen wij voor  tijdens een persconferentie op 30 juni.”

 Vijf punten voor een bruisende lokale handel

 

  1. De N-VA wil een strategisch commercieel plan en een citymarketingbeleid voor Beernem. We bepalen wat Beernem wil zijn : welke zaken we willen aantrekken? Hoe willen we de gemeente profileren? Welke troeven spelen we uit? enz.  Dit plan is realistisch en bevat concrete acties. Ondernemers en zelfstandigen krijgen hierbij inspraak maar ook uitspraak. Bijzondere aandacht gaat naar familiebedrijven en opvolging
  2. De gemeente ontwikkelt een cadeaubon waarmee  je in alle deelnemende winkels en horeca terecht kan. De dienst lokale economie coördineert en staat in voor de promotie
  3. Beernem telt niet zoveel maar wel gezellige en uitstekende cafés, restaurants en tearooms. De N-VA wil dit aanbod meer in de kijker plaatsen door de realisatie van een horecakaart en interactieve website. De partij ziet de horeca als een belangrijke toeristische ambassadeur voor onze gemeente.
  4. De N-VA pleit voor een geïntegreerde aanpak voor kernversterking, samen met een doordacht mobiliteitsbeleid. Want een gemeente die achteruit gaat, verliest niet alleen zijn winkels, maar vaak  een deel van zijn bevolking. Groen, nette voetpaden en verzorgde straten in de dorpskom zorgen voor een aantrekkelijk doortocht en maken onze dorpskernen opnieuw uitnodigend  om te winkelen.
  5. De N-VA wil de handelskernen in de gemeente stimuleren door het organiseren van aantrekkelijke acties en evenementen, zoals een braderie, koopjesdagen enz.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is