Zwemmen ja, kopje onder nee

Op 18 augustus 2018, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Sport & vrije tijd, Verkiezingen 2018

De voorbije twee jaar werkte N-VA Beernem keihard aan een ambitieus verkiezingsprogramma. Met resultaat! Op 14/10 stappen we met meer dan 330 concrete voorstellen op diverse thema’s naar de kiezer.   Het volledige programma vind je op onze website.  In tegenstelling tot de N-VA lijken andere partijen zich slechts te focussen op 1 thema: het verouderde Bloemendale-zwembad.  Welke partij  op 14/10 ook de stembusslag wint in Beernem,   iedereen zal met dit dossier geconfronteerd worden.   De visie van de N-VA over het zwembad: wij willen ook de komende jaren blijven zwemmen in Beernem, alleen willen we financieel geen kopje ondergaan.

Stevig prijskaartje

Gemeenteraadslid Lode Vanneste  (N-VA) volgt het dossier al sinds 2013 op de voet. Volgens hem hangt er aan het zwembad een flink prijskaartje vast. “ De bouw van een nieuw zwembad zal minstens 8 miljoen euro kosten. En het onderhoud van een nieuw zwembad bedraagt gemiddeld tussen de 500 000 en 750 000 euro. Dat blijkt uit cijfers van ISB, het Vlaams Instituut van Sportbeheer en Recreatiebeheer.  Reken de komende legislatuur dus in totaal 11 miljoen euro voor het nieuwe zwembad.  Het is dus niet toevallig dat er geen enkele gemeente meer is die op eigen kracht een zwembad bouwt.  Wat verder duidelijk blijkt, is dat er heel wat bezoekers van het Bloemendale-bad uit buurgemeentes of grote instellingen uit de regio komen. Het is voor mijn partij logisch dat zij niet alleen delen in de lusten maar ook een stuk van de kosten dragen. ”.

Moeilijker maar eerlijker

Ook lijsttrekker Gijs Degrande (N-VA) wil een oplossing voor het zwembad in Beernem. Degrande: “ Plannen en beloven zijn één ding.  Het zwembad effectief betalen is een ander ding. Voor ons moet niet alleen de factuur duidelijk zijn maar ook wie en hoe we dat zwembad effectief zullen betalen.  En dat is nu nog altijd niet het geval.   De N-VA wil zwemmen in Beernem, wij willen alleen niet kopje onder gaan.   Wij mogen de gemeente niet in een avontuur storten zonder dat we het einde er van kennen. Het financieel plaatje moet duidelijk worden en vandaag is dat helaas niet het  geval.  Met de N-VA staan wij voor een budgettair en financieel beleid. Wij waken over de Beernemse centen als een goede huisvader.  Daarom moeten we snel en actief op zoek gaan naar cofinanciering”.

Nog andere uitdagingen

Van de 11 miljoen euro die nodig is, werd voorlopig slechts een subsidiebedrag van 358 540 euro gevonden.  De rest van het bedrag moet voorlopig dus van de Beernemse belastingbetaler komen.

Volgens lijsttrekker Gijs Degrande (N-VA) dienen er zich de komende jaren nog een pak andere uitdagingen en engagementen aan met een stevig prijskaartje.  Degrande: “ Zo is er het nieuwe fietspad in de Akkerstraat en Beverhoutsveld met een kostprijs van 6 tot 8 miljoen euro.  Voor het nieuwe fietspad Beernem – Scherpestraat wordt 3 tot 4 miljoen euro gerekend. En daarnaast zijn er nog de nieuwe lokalen voor de Oranje en de KLJ én de broodnodige renovatie van de gemeenteschool.  Al deze dossiers zullen samen met het zwembaddossier moeten bekeken worden in één meerjarenbegroting.   Nog dit ter vergelijking : deze legislatuur werd 20 miljoen euro geïnvesteerd over alle beleidsdomeinen