Werken aan Beernem - overzicht openbare werken 1e helft 2016

Op 25 april 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

Beernem werkt stevig door aan de opwaardering van haar openbaar domein. Verschillende dossiers en onderhoudswerken worden dit voorjaar uitgevoerd. Schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA) geeft een overzicht van de lopende en geplande openbare werken voor de komende maanden.

Lopende werken

• Herinrichting ’t Hof, Kerkeveld en Oude Statiestraat

De werken in de wijk ’t Hof schieten goed op en zitten op schema. Het voetpad tussen de Lattenklieverstraat en Vaart-Noord wordt heraangelegd en de opritten worden vernieuwd. Ook het bomenbestand wordt herbekeken. De aannemer voor de herinrichting van Kerkeveld en van de Oude Statiestraat kan worden aangesteld en ook deze werken kunnen binnenkort worden aangevat.

• Werken in de Ruweschuurstraat op kruissnelheid

Door het uitzonderlijke natte weer verliepen de werkzaamheden in de Ruweschuurstraat de voorbije wintermaanden moeilijk. Toch kon de vooropgezette timing min of  meer aangehouden worden. Op de toplaag na is de Tinhoutstraat en het begin van de Ruweschuurstraat zo goed als klaar. De verharde bermen liggen er en de borduren werden geplaatst. Straks kan het kruispunt met de Antwerpse Heirweg geasfalteerd worden en eenmaal het pompstation in de Tinhoutstraat klaar is, kan de toplaag worden aangelegd. De aanleg van de persleiding in de Katteberg en de Nonnedreef loopt momenteel volop en is hopelijk binnenkort klaar. Als deze fase afgerond is, kunnen de werken opschuiven in de richting van de Hoogstraat.

In de Hoogstraat zelf werd de gravitaire riolering richting Oedelem aangelegd en ook het fietspad is klaar. Het kruispunt met de Ruweschuurstraat is ook klaar en moet enkel nog wat kleine afwerkingen en een toplaag krijgen. Richting Maldegem wordt in een volgende fase de persleiding onder de gracht aangelegd en de opritten vernieuwd.

• Nieuw wegdek en snelheidsremmende maatregelen voor de Heirweg

Het wegdek wordt over een groot stuk vernieuwd en snelheidsremmende infrastructuur is voorzien. De werken starten halfweg mei. Na de asfalteringswerken worden de drie snelheidsremmende zones één na één uitgewerkt zodat de bereikbaarheid nooit in het gedrang komt.

• Schepenhuys en Sinjo

De renovatie- en herinrichtingswerken aan het Schepenhuys zijn gestart begin april. In eerste fase wordt de liftkoker, de lift en de traphal uitgewerkt. Daarna volgen de inrichtingswerken. Ook de buitenzijde wordt onder handen genomen. De werken zullen tot begin volgend jaar duren.

De herinrichting van de zaal van de Sinjo is zo goed als klaar. De ramen werden vervangen, een extra raam is voorzien in de achtergevel, het plafond en de verlichting is vernieuwd en de schilderwerken zijn afgerond. Nu resten enkel nog enkele aanpassingen aan de bar en de aanleg van het terras achteraan.

• Aanleg nieuw weginfrastructuur nieuwe industrieterrein

De aanleg van het nieuwe industrieterrein is gestart. De voorbereidende rioleringswerken zijn lopende waarna de verharding voor de wegenis kan worden aangelegd. Na het bouwverlof zal vermoedelijk ook gestart kunnen worden met de aanpassingswerken van de Miseriestraat. Deze werken gebeuren in samenwerking met de WVI.

• Feestelijke opening fietspad Bruggestraat

Het fietspad in de Bruggestraat is klaar en wordt feestelijk geopend in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. Nu de werken er op zitten, is het hoog tijd om dit nieuwe fietspad officieel te openen. Op 21 mei is er ook een fietshappening om het fietspad in te fietsen.

Werken op stapel

• Riolering en nieuwe wegenis voor de Vullaertstraat

De laatste hand wordt gelegd aan de voorbereiding van de renovatie van de Vullaertstraat . Afhankelijk van de aanstelling van de aannemer zullen we werken starten in het najaar van 2016 of het voorjaar van 2017.

• Een nieuw fietspad in de Sijselestraat

Langs de Sijselestraat komt een nieuw dubbelrichtingsfietspad. De procedure om de aannemer aan te stellen, loopt. De concrete timing van dit project is nog onduidelijk maar de werken zullen niet voor het bouwverlof starten.

• Rioleringsproject Zeldonk-Pluime

Ook het rioleringsproject Zeldonk-Pluime wordt volop voorbereid. Na de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin door de gemeenteraad van april kan naar verwachting in mei de goedkeuring geven voor de start van de aanbestedingsprocedure. Vermoedelijk zullen de werken begin 2017 starten.

• De Lange Stukken/Hertepad

Na de infovergadering over de herinrichting van deze wijk wordt het ontwerpplan nog verfijnd zodat de aanbestedingsprocedure een komende gemeenteraad kan worden geagendeerd.

Visie-ontwikkeling openbaar domein

Tot op vandaag beschikt de gemeente niet over een vastgelegde visie over hoe we het openbaar domein moeten inrichten en beheren. Schepen van openbare werken, groen en nutsleidingen Gijs Degrande: “Verschillende dossiers worden geval per geval bekeken of uitgewerkt volgens ongeschreven regels. Dat leidt tot verschillende interpretaties, onduidelijkheid zowel bij onze inwoners als bij de diensten en projectontwikkelaars. Daarom werken we aan een duidelijke visie over hoe we moeten omgaan met ons openbaar domein. We werken aan een leidraad voor het inrichten van het openbaar domein te Beernem: Hoe wordt het openbaar domein ingericht, hoe worden aanvragen tot wijziging aan het openbaar domein benadert en aan welke regels moet men zich bijvoorbeeld houden bij het creëren van aansluitingen op de openbare riolering? Dat moet niet alleen zorgen voor noodzakelijke duidelijkheid maar op termijn ook leiden tot een uniform straatbeeld. Deze visie stemmen we ook af op de visie-ontwikkeling rond onze openbare verlichting en met het groenbeheerplan dat al werd goedgekeurd.”

Blijf op de hoogte

Openbare werken zijn niet altijd leuk en zeker bij grote werken is hinder onvermijdelijk, besluit Gijs Degrande: “We doen er alles aan om de duur van de werken en dus ook de hinder te beperken. Veel hangt echter af van het goed weer, geen vanzelfsprekendheid meer tegenwoordig. Belangrijk is dat we het resultaat voor ogen houden. En dat is altijd een verbetering van het openbaar domein en verfraaiing van de gemeente. We doen er alles aan om de bewoners zo goed mogelijk te informeren. Dat doen we via www.beernem.be/wegenwerken en wie intekent op de mailing ontvangt alle info over openbare werken via email.”