“Vraag Vlaamse gegevens op om kwetsbare gezinnen in Beernem financieel te ondersteunen”

Op 14 december 2020, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

De Vlaamse Regering gaf eind juni ruim 21 000 euro aan het gemeentebestuur van Beernem voor de ondersteuning van de meest kwetsbare gezinnen. Om er voor te zorgen dat deze centen op de juiste plaats terecht komen, kunnen steden en gegevens éénmalig informatie opvragen over kwetsbare gezinnen aan de Vlaamse overheid. Lien De Wispelaere (N-VA) deed op de gemeenteraad van 19 november 2020 een oproep aan het gemeentebestuur van Beernem om deze gegevens op te vragen. “Zo kunnen we op een gerichte manier de kwetsbare gezinnen in onze gemeente ondersteunen”, aldus De Wispelaere. De meerderheidspartijen CD&V, Groen en S.PA weigerden echter om op het N-VA- voorstel in te gaan.

Begin juli kregen alle Vlaamse gemeente subsidies van de Vlaamse Regering voor de bestrijding van lokale armoede als gevolg van COVID-19. “Zo ontving Beernem 21 712 euro. Het is de bedoeling dat deze centen worden gebruikt om de meest kwetsbare mensen en gezinnen te ondersteunen.  Veel gemeentes beschikken echter niet altijd over de juiste gegevens om de juiste doelgroep te selecteren. Daarom stelt de Vlaamse Regering nu eenmalig  relevante gegevens ter beschikking”, weet Lien De Wispelaere.

Extra financiële tegemoetkoming bij sociale toeslag

Zo geeft het Vlaamse Agentschap Opgroeien informatie aan over welke gezinnen er binnen het Groeipakket een sociale toeslag ontvangen. “Via deze informatie kunnen gemeentes aan deze gezinnen nog een extra financiële tegemoetkoming toekennen. Belangrijke voorwaarde is dat steden en gemeentes deze informatie expliciet opvragen bij het Agentschap.  Beernem heeft dit echter nog niet gedaan”, aldus De Wispelaere.  Ook het Agentschap Uitbetaling Groeipakket werkte een procedure uit om de gezinnen uit de gewenste doelgroep te selecteren op basis van een aantal parameters. Ook deze informatie kan gebruikt worden om een extra toelage, korting of dienstverlening te bieden aan wie daar nood aan heeft.

Hopelijk komen centen toch terecht op de juiste plaats

Vreemd genoeg wensten de meerderheidspartijen niet in te gaan op het voorstel van de N-VA en dus geen gebruik te maken van de informatie die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt. “Het is onbegrijpelijk dat CD&V, Groen en s.pa deze informatie niet wensen op te vragen.  Met deze gegevens zijn we nochtans zeker dat we alle kwetsbare gezinnen bereiken. Hopelijk komen de subsidies die Vlaanderen ter beschikking stelt, toch op de juiste plaats terecht”, besluit De Wispelaere.