Verkeersveiligheid in Beernem : leggen we onze focus altijd juist?

Op 28 juni 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Verkiezingen 2018

Het is  de gewoonte van de politiezone Het Houtsche om 1 keer per jaar naar de Beernemse gemeenteraad af te zakken.  Commissaris Alain Van Acker en Korpschef Eddy Vandaele tonen er dan de algemene voorstelling van de politiewerking van het afgelopen jaar.  Omdat verkeersveiligheid me nauw aan het hart ligt (in het bijzonder de veiligheid van kinderen, jongeren en zwakke weggebruiker) vraag ik na hun presentatie steevast meer gedetailleerde cijfers op bij de poltiezone.  Dat deed ik opnieuw na de gemeenteraad van april 2018.   Zo kreeg ik recent de nieuwe cijfers voor de periode 2014 tot en met 2017.  De cijfers tonen een aantal opmerkelijke vaststellingen rondom verkeersveiligheid en ongevallen in Beernem.  Ik zet alvast vijf opmerkelijke vaststellingen op een rijtje:

1.  Vorig jaar waren er 10 ongevallen met voetgangers. Dit is ongeveer hetzelfde aantal als de jaren daarvoor. Die ongevallen vinden bijna uitsluitend plaats op de doorgaande wegen. Er zijn quasi geen ongevallen in woonwijken.
  2. Bij alle ongevallen was ereen auto bij betrokken. Dit klinkt logisch maar opmerkelijk is dat er bij meer dan de helft van de fietsongevallen geen ander transportmiddel betrokken is. Sommige oppositiepartijen in Beernem stelden recent dat het niet veilig is om te spelen of te wandelen in onze woonwijken. De cijfers tonen overduidelijk aan dat die stelling niet klopt! Het heeft dus ook weinig zin dat we verkeersingrepen doen in onze woonwijken. Dit zal geen invloed hebben op de ongevallencijfers aangezien er de voorbije jaren geen enkel ongeval was.
  3. Van die 10 ongevallen met voetgangers zijn er maar 2 met kinderen tot 12 jaar. Er was geen enkel ongeval in de schoolomgeving. Ook de voorgaande jaren was er geen enkel ongeval in de schoolomgeving. Het is dus niet correct om te stellen dat schoolomgevingen onveilig zijn. Uiteraard ben ik zelf voorstander voor een veilige schoolomgeving maar ik ben nog meer voorstander voor een volledig veilige weg van thuis naar school en terug. Het is dus ook geen goed idee om maatregelen te nemen waarbij je het verkeer nog verder wegtrekt van de schoolomgeving.Zo gaan we plaatsen die nu al onveiliger zijn nog meer belasten.We moeten er wel voor zorgen dat de hele bebouwde kom veilig is voor voetgangers.
  4. Tweederde van alle ongevallen aan de schoolzones werden geregistreerd in het centrum van Oedelem aan Ter Bunen en aan De Notelaar. Een herinrichting van de doortocht van Oedelem is dus van het grootste belang.Dat moet dus de eerste prioriteit zijn op vlak van verkeersveiligheid. Aan de Regenboog in Beernem en de Basisschool in Sint-Joris werden er geen ongevallen geregistreerd.
  5. In de bebouwde zones werden er de voorbije vier jaar 330 ongevallen geregistreerd. Dit zijn dus iets meer dan 80 ongevallen per jaar.Ook hier kunnen we dus nog een tandje bijsteken. Ongeveer evenveel ongevallen gebeuren er buiten de bebouwde kom. In de overgrote meerderheid van de ongevallen is een auto betrokken, in een klein aandeel een fietser en in een zeldzaam geval een voetganger. Om deze getallen nog te verkleinen zullen we dus moeten inzetten op betere infrastructuur (fietspaden, kruispunten, weginrichting,…) maar ook op sensibilisering en handhaving. De algemene invoering van 70km/h buiten de bebouwde kom was hier alvast een stap in de goede richting.

In het algemeen is het met de verkeersveiligheid in Beernem niet slecht gesteld. Zogeheten zwarte punten vind je in onze gemeente ook niet terug.   Dit betekent uiteraard niet dat we al zijn! Ieder ongeval, en zeker die met zwakke weggebruikers, is er een  teveel.   Toch moeten we beseffen dat we door straten af te sluiten of ons specifiek op schoolomgevingen of woonwijken te concentreren het aantal ongevallen niet drastisch zal dalen. Zeker niet als door dergelijke ingrepen de veiligheid op een andere plaats vermindert. Want door dergelijke ingrepen wordt alle verkeer geconcentreed op één en dezelfde as. Daarom pleit  voor inspanningen op heel het grondgebied zowel naar inrichting als handhaving, zowel voor autoverkeer als zwakke weggebruikers. Het is immers niet verstandig om onze focus te leggen op eenzijdige maatregelen.