Veiligheid in beeld

Op 21 juni 2019

Op de gemeenteraad van mei stelde de politie laatste veiligheidsbeeld van de gemeente Beernem voor. De Krant van West-Vlaanderen vroeg fractieleider Gijs Degrande om een reactie.

Dringend sluitend netwerk van slimme camera's

'De cijfers tonen aan dat de politiezone goed werk levert maar geven toch ook enkele belangrijke knipperlichten voor het beleid,’ reageert N-VA-fractieleider Gijs Degrande: ‘Het aantal inbraken geeft duidelijk aan dat de aankoop van de ontbrekende slimme camera’s richting Knesselare en Sijsele hoogdringend wordt. Deze camera’s werken duidelijk in de bestrijding van inbraken en kunnen ook ingezet worden voor controle op het zwaar verkeer. Beernem moet wat de N-VA betreft snel een sluitend netwerk aan camera’s krijgen om ook die handhaving sluiten te maken. Op dit vlak vragen de ondernemingen op het bedrijventerrein in Sint-Joris voor ons bijzondere aandacht.’

Verkeersveiligheid blijft absolute prioriteit

‘De weinige reactie tijdens de gemeenteraad op de cijfers inzake verkeersveiligheid verbazen me toch wel. De evolutie is immers niet goed. Zo neemt het aantal ongevallen in de zone met maar liefst 8 procent toe en stijgt helaas het aantal ongevallen met gewonden en overleden. Ook dit jaar drongen we met de N-VA-fractie aan op meer gedetailleerde cijfers, bijvoorbeeld over het type weggebruiker of de plaats in de gemeente, zodat we een diepgaande analyse kunnen maken. Investeringen in onze fietspaden, weginfrastructuur maar ook de handhaving van de snelheid moeten we daarop afstemmen.’