Veel zorgen bij N-VA Beernem na commisssievergadering

Op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Gisterenavond was er een extra commissievergadering met de volledige  gemeenteraad over het nieuwe meerjarenplan. De linkse bestuursploeg van CD&V, Groen en Sp.a slaagde er niet in om het lijvige document op tijd te bezorgen.  Zo kregen wij slechts vijf dagen om  het meerjarenplan van 440 bladzijden door te nemen.  De voorbije dagen werkten we ons met man en macht door de documenten en noteerden daarbij heel veel vragen. Op de commissievergadering stelde onze fractie een pak vragen. Daarnaast dienen we deze week nog eens meer dan vijftig andere vragen schriftelijk in.  Dat we niet warm worden van dit meerjarenplan is alvast een understatement. Volgende week volgt op de gemeenteraad onze volledige analyse.

Te laat

Volgens het Decreet Lokaal Bestuur moeten gemeenteraadsleden op zijn minst 14 dagen voor de vergadering waarop de meerjarenplanning wordt besproken, alle cijfers en documenten ontvangen CD&V, Groen en S.PA bezorgde ons de cijfers slechts 5 dagen op voorhand. Fractieleider Gijs Degrande: ‘Raakte de nieuwe ploeg het na een jaar voorbereiding nog altijd niet eens over de cijfers of wou men de drastische belastingverhoging en sterke schuldstijging in stilte laten passeren? We kunnen het enkel raden. Gevolg is wel dat de gemeenteraad amper de tijd kreeg om de cijfers te bekijken. Hadden we aangedrongen op het naleven van de decretale minimumtermijnen dan kon er volgende week zelfs geen gemeenteraad plaatsvinden en dus ook geen begroting worden goedgekeurd. Met alle gevolgen voor het nakomen van financiële verplichtingen en uitbetalen van loon van het gemeentepersoneel.’

Gebrek aan respect voor de oppositie

‘We laten de gemeenteraad toch doorgaan want willen de gemeente en het gemeentepersoneel niet in de problemen brengen. Dit is echter niet voor herhaling vatbaar dus we gaan dit zeker melden bij de bevoegde instanties. De werkwijze van de meerderheid toont jammer genoeg nog maar eens het stuitend gebrek aan respect voor de gemeenteraad”, aldus Gijs Degrande.

Analyse op de volgende gemeenteraad

Hoewel we met N-VA amper vijf dagen de tijd hadden om alles te checken en te controleren, stelden onze negen gemeenteraadsleden gisteren toch een pak vragen over de verschillende beleidsdoelstellingen. ‘De bedoeling was om duidelijkheid te krijgen over het onsamenhangende meerjarenplan. Onze volledige en duidelijke analyse brengen we op de volgende gemeenteraad. Eén ding werd gisteren alvast heel duidelijk: door de geplande belastingverhogingen zal iedere Beernemnaar flink in de buidel mogen tasten. Door de stijging van de onroerende voorheffing en de personenbelasting zullen de Beernemnaars samen jaarlijks  tot 1,2 miljoen euro extra belastingen betalen.’