Sinterklaas komt naar de Beernemse bib

Op 17 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Jeugd, Senioren

Op maandag 28 november komen Sinterklaas en Zwarte Piet naar de bibliotheek in Beernem. Vorig jaar zwaaiden de Beernemse kindjes Sint en Piet nog uit tijdens een prachtige Uittrede. Omwille van een aantal praktische redenen blijkt dit dit jaar niet mogelijk.  Schepen van Jeugd Gijs Degrande wilde het Sint-gebeuren niet zomaar laten voorbijgaan en zocht naar een oplossing. Degrande: “Dit jaar komt Sinterklaas naar  de bib terwijl we voor  volgend jaar opnieuw een uitzwaaimoment voorzien.”

Opnieuw uitzwaaimoment in 2017

Na het uitdelen van alle pakjes  vertrekt Sinterklaas op 6 december altijd terug naar Spanje. Omdat 6  december dit jaar een dinsdag is,  zorgt dit voor praktische problemen bij de organisatie van een uittrede.  “De Sint vertrekt altijd vroeg in de middag, en dan zitten de kindjes nog op school. Een officieel uitzaaimoment is daarom moeilijk,” vertelt Gijs: “Maar volgend jaar verjaart de Sint op een woensdag en dan is een uittrede wel opnieuw mogelijk. We maakten hierover al  afspraken met Sinterklaas en Hoofdpiet zelf.”

Op de foto met Sinterklaas

De Sint heeft een bijzondere band met Beernem en ook dit jaar kunnen de kindjes de Sint een gelukkige verjaardag wensen. “Op 28 november rollen we om 18u de rode loper uit in onze bibliotheek. Sinterklaas zal vergezeld zijn van zijn vrolijke zwarte pieten. Samen met de kinderen zingen ze de leukste Sinterklaasliedjes. Alle kinderen mogen even op schoot bij de Sint en wie zoet is, krijgt lekkers. Wie dat wil, kan ook samen met Sinterklaas op de foto.”

Sinterklaas is niet alleen één van de oudste maar ongetwijfeld ook één van onze mooiste Vlaamse tradities. “Jaarlijks kijken kinderen vol verwondering uit naar de komst van Sint en Piet. Ook voor ouders en grootouders is het genieten van deze leuke periode. Zo’n mooi kinderfeest moeten we koesteren,” besluit Gijs.