Reveil in Beernem op 1 november

Op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten, Cultuur, Erfgoed

Op 1 november doorbreekt Reveil rond zonsondergang de stilte op de Beernemse begraafplaats  Sint-Amandus met intieme muziek en lokale verhalen. Reveil is een beweging die oproept om Allerheiligen nieuw leven in te blazen. Schepen van begraafplaatsen Gijs Degrande (N-VA) doet graag mee aan dit opmerkelijk initiatief. ‘We nemen dit jaar voor de eerste keer deel aan dit unieke project rond 1 november. Voor Reveil is een begraafplaats geen kille plek maar een plaats met honderden verhalen die mee de identiteit van onze gemeente vormt. Die benadering sluit nauw aan bij onze vernieuwende aanpak van de begraafparken in Beernem. Op een mooie en stemmige manier willen we met muziek en lokale levensverhalen mensen samenbrengen.’

De Harmonie De Vrienden van Groot-Beernem brengt op het kerkhof van Sint-Amandus een korte sessie met ingetogen muziek. ‘Het koperkwintet van onze harmonie begeleidt vijf vertellers die mooie en vergeten levensverhalen brengen van overleden inwoners. Vele lichtjes op het begraafpark en kaarsen die bezoekers meebrengen moet het kerkhof onderdompelen in een warme sfeer.’