Provincie West-Vlaanderen selecteert Beernem voor DNA van het Dorp-masterplan

Op 30 november 2021, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Parken en openbaar groen, Ruimtelijke ordening

De provincie West-Vlaanderen selecteerde Beernem net als Wingene, Ichtegem en Menen als nieuwe kandidaat voor de opmaak van een DNA van het Dorp-masterplan. De provincie wil op die manier de gemeente  Beernem helpen om de ontwikkelingen in de dorpskern in goede banen te leiden. “De opmaak van dit masterplan bestaat uit een analyse van het gebied en een ontwerpweek waarbij zowel ambtenaren, het gemeentebestuur en de bevolking worden betrokken. Het traject zal in totaal zes maanden in beslag nemen. Of het plan daarna effectief in de praktijk wordt omgezet is nog niet duidelijk. Met N-VA hopen we dat ons voorstel uit 2019 voor de heraanleg van het verouderde gemeenteplein tot een groene en aantrekkelijke toplocatie deel uit maakt van dit plan”, reageert gemeenteraadslid Christine Stroobandt (N-VA).

De Provincie wil lokale besturen helpen om ontwikkelingen in kleine dorpskernen in goede banen te leiden. Een goed gemeentelijk ruimtelijk beleid vraagt immers om een visueel, goed onderbouwd masterplan waar iedereen zich achter kan scharen, zowel bewoners, bestuurders als experten. “In totaal wil de provincie in de periode 2021-2024 vier gemeenten helpen bij de opmaak van een dergelijk plan. Ze financiert daarbij de helft van de kostprijs met een maximumbedrag van 25.000 euro. Daarnaast geeft ze ook ondersteuning met personeel, advies en een engagement om het masterplan nadien om te zetten in de praktijk”, weet provincieraadslid Isabelle Vandenbrande.

Analyse en ontwerpweek

Beernem diende een aanvraag in voor de opmaak van een plan voor twee dorpskernen: de omgeving rond het station en de Moeder Godskerk én het gebied rond de Bloemendalestraat, het gemeenteplein en het oude Bloemendalebad. “Het is de bedoeling is dat nu er in eerste instantie een analyse met inventarisatie wordt gemaakt van deze dorpskern. Tegelijk wordt een ontwerpweek voorbereid waarbij lokale ambtenaren, experten, het gemeentebestuur, maar ook de bevolking bij betrokken zullen worden via ontwerpoefeningen, gesprekken en wandelingen.  De analyse en de ontwerpweek moeten uiteindelijk resulteren in een afgewerkt masterplan waar zowel de gemeente als de bewoners mee aan de slag kunnen”, stelt Christine Stroobandt.

Opmaak masterplan duurt zes maanden

In 2019 stelde de N-VA nog voor om het verouderde, stenen gemeenteplein op te waarderen en opnieuw aan te leggen met bloemen,  groen en een verzorde aan- en afritlaan. Op die manier wilde de partij een toplocatie maken van de site aan het gemeentehuis.  “De meerderheid liet toen weten dat er geen centen voorzien waren en dat er ook geen plannen waren voor de heraanleg. Hopelijk maakt dit voorstel straks wel deel uit van het masterplan”, besluit gemeenteraadslid Stroobandt.  Het traject voor het opstellen van het plan heeft een doorlooptijd van zes maanden. Wanneer en of het masterplan daarna effectief wordt uitgevoerd, blijft voorlopig een vraagteken.