“Opletten voor oneerlijke concurrentie met Beernemse horeca-zaken”

Op 4 maart 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie

Op de gemeenteraad van 20 februari vroeg Barbara Vandenbrande van de N-VA om duidelijke afspraken te maken met de verschillende pop-up bars die in Beernem binnenkort weer verschijnen. Daarnaast pleitte ze voor een jaarlijks overlegmoment met alle horeca-uitbaters en het gemeentebestuur. “Deze tijdelijke bars zijn goed voor de uitstraling van onze gemeente en brengen leven in de brouwerij. Toch moeten we opletten voor oneerlijke concurrentie met de andere horecazaken in Beernem”.

In de zomer van 2019 verschenen er in Beernem een aantal nieuwe en kwalitatieve pop-up bars. “Goed voor het aanbod in onze gemeente”, aldus Barbara Vandenbrande. “Met de N-VA ondersteunen wij het ondernemerschap maar toch zijn we bezorgd over een aantal zaken. De gemeente Beernem geeft graag de toestemming voor tijdelijke zomerbars of andere pop-ups maar dit mag niet leiden tot deloyale concurrentie”.

Pop-up bars moeten zelfde regels volgen als bestaande horecazaken

Voor Vandenbrande moeten deze tijdelijke uitbatingen aan dezelfde regels en voorwaarden voldoen als gewone uitbatingen. “Een pop-up is in het voordeel ten opzichte van gewone horecazaken. Er zijn geen kosten of huurlasten voor de uitbating in de rest van het jaar. Dat  pop-ups een graantje meepikken op de meest lucratieve momenten van het jaar kan maar dan moet er een gelijk speelveld zijn met de andere horecazaken. Pop-ups mogen bovendien geen afroomeffect hebben, integendeel. Ze moeten bijdragen tot de uitstraling van de buurt en net zorgen voor méér bezoekers. Een goede afstemming  met de lokale horeca is hiervoor noodzakelijk. Bovendien wordt de horecamarkt volledig opengegooid door de afschaffing van de vestigingswetgeving. Beernem doet er dus zelf goed aan om zelf een beleid uit te stippelen en na te gaan of de pop-up bars dezelfde regels volgen”.