Onze voorstellen voor Beernem - oktober 2019

Op 11 oktober 2019

We hebben weer een hele reeks nieuwe en constructieve voorstellen ingediend voor de komende gemeenteraad. Lees hierna wat we willen doen voor Beernem. #werkenvoorbeernem

GEMEENTERAAD

Jef Vansteenhuyse – Verharding trage wegen

Verharding trage wegen: Vele bewoners en gebruikers klagen over de verharding trage wegen zoals in Nieuwendorpe naar Kerkeveld en de nieuwe trage weg in Oostveld. Door het gebruik van grasdallen hebben meerdere al lekke banden, niet te doen voor buggy's of andere vervoermiddeltjes, kapotte schoenen, voetletsels door omzwikken van de enkel. Ik zorg voor foto's. Welke oplossing wordt er voorgesteld?

Jef Vansteenhuyse – Bijkomend bos in Beernem

Jaarlijks moet er bos bijkomen in Vlaanderen volgens de klimaatdoelstellingen. Straks zal de nieuwe Vlaamse regering misschien een norm opleggen? Waar in Beernem kan er nog bos aangeplant worden volgens het bestuur? Hoe de particulier meekrijgen in dit verhaal?

Arthur Coucke – #Ikkoopinbeernem

Ik kwam een interessant concept tegen ter ondersteuning van de lokale handelaars in de gemeente Herzele in Oost-Vlaanderen. Daar heeft de lokale raad voor Lokale Economie een actie uitgewerkt ‘#ikkoopinherzele’. De actie was gericht op ‘lokaal winkelen’. Via advertenties en foto’s op sociale media ondersteunde men de actie. De zelfstandigen boden ook iets extra aan voor hun klanten.  Het is voor mij belangrijk dat we als gemeente de lokale handelaars blijven ondersteunen. Een gelijkaardig concept met een sterke sociale media marketing lijkt mij dan ook voor Beernem een goed idee.

Christine Stroobandt – TERTS

Tijdens de gemeenteraad van 25 april 2019 heb ik geïnformeerd naar de interesse van het bestuur voor het Europees project energietransitie (TERTS).
Bleek toen dat Beernem niet was ingeschreven maar dat men nu wel zou overwegen om alsnog in te tekenen. Is dat nog gelukt ? Indien ja,  wat zijn de stappen die reeds werden ondernomen ?

Lien De Wispelaere - WiFi4EU

De Europese Commissie is in 2018 gestart met het WiFi4EU-project dat subsidies voorziet voor de uitrol van gratis wifi-hotspots in lokale gemeenschappen. Met als doel alle burgers een goede internetconnectiviteit te geven waar ze ook wonen, door het uitrollen van gratis wifi-verbinding van goede kwaliteit in bepaalde centra van het openbare leven, bv markten,parken, bibliotheken enz. Het project kan een meerwaarde betekenen voor elke gemeente en digitale inclusie stimuleren. Via vouchers ter waarde van 15.000€ wordt het budget van 120 milj €, voorzien voor de periode van 2018-2020, verdeeld onder de in aanmerking komende lokale gemeenschappen. Ik zag dat Beernem in de tweede call van april geselecteerd was. Nu vroeg ik me af, hebben jullie daar al bevestiging van gekregen? Wat zijn de verdere plannen? Hoe gaan jullie dat geld juist besteden? Nieuwe wifi-hotspots installeren? En waar zouden die dan komen? Of dachten jullie eerder aan het versterken van bestaande hotspots?

Lode Vanneste  - Schuilplaats voetbalterreinen Drogenbrood

Op het nieuwe voetbalcomplex van Drogenbrood is er een prachtige tribune. Jammer genoeg is de tribune niet overdekt.  Er is trouwens geen enkel ander  afdak of schuilplaats  langs een van de drie velden. Toeschouwers kunnen bij regenweer de wedstrijd niet bekijken zonder dat ze natgeregend worden Welke ingrepen plant het gemeentebestuur  om dit probleem te verhelpen?

Lode Vanneste-  Inclusieve sportdag  met Special Olympics

Op zaterdag 1 oktober 2017 ondertekende Beernem samen met Special Olympics het  Play Unifed-charter. Onze gemeente nam daarmee het engagement om zich in te zetten voor de integratie van atleten met een verstandelijke beperking door middel van sport.

In 2018 waren er vervolgens verschillende sportevenementen in onze gemeente voor atleten met een verstandelijke beperkingen.  Zes  Beernemse sportverenigingen organiseerde tussen oktober 2017 en april 2018 elk een sportactiveit in het kader van Unified Sporten. Op 26 april 2018 was er  de apotheose in en rond Drogenbrood met de Inclusieve Sportdag.  Honderden atleten met een verstandelijke beperking namen toen deel aan deze fantastische sportdag.

Na deze succesvolle eerste editie  was het de intentie om dit evenement tweejaarlijks te organiseren in Beernem.  Een aantal sportclubs staan alvast te popelen om opnieuw mee te werken.

Twee vragen hierbij:

Volgt er in april 2020 opnieuw  een Inclusieve sportdag in samenwerking met Special Olympics in onze gemeente?  Zijn onze sportclubs hierover al aangesproken?
De gemeente kreeg bij de ondertekening van het Play Unified Charter een pancarte van Special Olympics. Dit bordje hing tot voor kort in sporthal Drogenbrood maar lijkt verdwenen. Waar is dit bordje naartoe? Kan dit opnieuw in sporthal Drogenbrood opgehangen worden?

Lode Vanneste - Bevlagging Sporthal Drogenbrood

Aan de sporthal van Drogenbrood zijn er drie vlaggenmasten. Momenteel hangen er  respectievelijk de Belgische vlag, de Beernemse vlag en een vlag van Farys. Volgens de omzendbrief VR 2015/37 van de Vlaamse Regering zijn gemeentes in principe vrij om te beslissen welke vlaggen ze hangen aan openbare gebouwen.  Er zijn echter verschillende data waarop het verplicht is de Vlaamse vlag te hangen. Dit is het uiteraard het geval op 11 juli, de Vlaamse feestdag. Daarnaast moet de vlag ook uitgehangen worden op dezelfde data en onder dezelfde voorwaarden als de Belgische en Europese vlag.

In de Vlaamse omzendbrief is er verder sprake van vijf officiële vlaggen (respectievelijk de Belgische, Vlaamse en Europese Vlag,  de vlag van de provincie en de vlag van de gemeente). In de omzendbrief is er  dus geen sprake van de vlag van Farys.  Daarom vraag ik aan het gemeentebestuur om de Vlaamse vlag te voorzien.

Jef Vansteenhuyse - Deelauto's Coopstroom

Hoeveel deelnemers zijn er voor de deelauto’s die een coöperatief aandeel van Coopstroom hebben gekocht uit de gemeente Beernem?Wat zijn de inkomsten uit gebruik tegenover het budget? De samenwerkingsovereenkomst voorziet in een 6-maandelijks tussentijdse rapportering. Wanneer was de laatste rapportering en kan het rapport overgemaakt worden aan alle raadsleden?

Jef Vansteenhuyse – Recyclagepark

Wanneer komt de constructie tot overkapping van de ruimte waar de kleine fracties zoals oliën en vetten, batterijen, piepschuim, zachte plastiekfolies, lampen, kurk , kaarsresten, enz. De financiële middelen zijn voorzien in de meerjarenplanning. De belofte is reeds meer dan 2 jaar oud.

Arthur Mortier –  Reglement gemeentelijke toelage bij huisnummering en/of straatwijziging

Naar aanleiding van een nieuwe verkaveling krijgen een aantal inwoners van de Schooldreef tevoor Beernem een nieuw huisnummer. Bij een nieuwe huisnummering komt het voor dat de betrokken bewoners een aantal kosten moeten maken. Denken we maar aan de inschrijving van wagen, het verwittigen van bankinstellingen, verzekeringen, nutsmaatschappijen, kadaster, werkgever, mutualiteit, kinderbijslagfonds of het aanpassen van identiteitskaart. Doordat inwoners een bepaalde last wordt opgelegd omwille van een actie van het gemeentebestuur, namelijk een adreswijziging, lijkt het correct dat de gemeente een tussenkomst in de gemaakte kosten voorziet. In het verleden werd zo’n tegemoetkoming al eens toegepast bij de wijziging van Waterstraat naar Rietstraat. In onze buurgemeenten Oostkamp en Aalter hebben ze zo’n gemeentelijke toelage al. Daarom doen we het voorstel om een reglement op te stellen voor een gemeentelijke toelage bij huisnummering en/of straatwijziging.

Arthur Mortier – veiligheid stationsomgeving

Sedert 1 oktober zijn aan het station van Beernem de 2 tijdelijke perrons voor onze treinreizigers in dienst. De vroegere voetgangerstunnel onder de sporen en de doorgang van het stationsplein naar de H d’Ydewallestraat zijn definitief dicht. Minstens tot halfweg 2021. De zwakke weggebruikers, fietsers, voetgangers, minder mobiele mensen, schoolkinderen moeten zich nu steeds verplaatsen via de moeilijk op te rijden brug. Of zijn verplicht om de drukke Stationsstraat of de Wingene Steenweg te dwarsen. De treinreizigers kunnen enkel via de brug en de nieuw aangebrachte trappen de overzijde van de sporen en de perrons bereiken. De verkeerssituatie is ook gewijzigd, kant Stationsstraat, ter hoogte van de Kinextra werd een zebrapad aangebracht en werd een zone 30 ingevoerd tot op de brug. Ook werd er een kiss en ride zone voorzien. Deze extra veiligheidsmaatregelen zijn broodnodig en daar staan we dan ook helemaal achter. Toch enkele suggesties om de zwakke weggebruikers en de minder mobiele mensen beter te beschermen.

• Is het mogelijk om net beneden de brug kant Wingene Steenweg, de fietsoversteekplaats te wijzigen in een zebrapad? Alle treinreizigers die van de parking Reigerlo, Tiengemeten, Kerkhofdreef, of fietsers die uit Sint-Joris komen via de tunnel Di-Coylde, dwarsen op deze plaats de rijweg. Niemand begeeft zich naar het zebrapad aan het tankstation Shell.  Dit is trouwens een omweg van 200 meter. Kant Stationsstraat kan het wel, waarom zou dit niet kunnen kant Wingene Steenweg?
  • Is het mogelijk om de zone 30 die nu eindigt op de brug, kant Wingene Steenweg uit te breiden tot aan het benzinestation van de Shell? Op de brug mag men de snelheid verhogen van 30 km/h naar 50 km/h en ongeveer 80 meter verder dwarsen treinreizigers, voetgangers en schoolkinderen de rijweg. Alle zwakke weggebruikers zijn verplicht dit gevaarlijk kruispunt te dwarsen, er is geen enkel alternatief. Het aanhouden van de snelheid van 30 km/h tot aan het benzinestation Shell, zal de veiligheid verhogen, het wordt ook makkelijker om als autobestuurder de Wingene Steenweg op te rijden of te dwarsen.
  • Is het mogelijk om voor onze treinreizigers het toegangspad langs het bos, naar het perron kant Gent, opnieuw te verharden? Dit is nu herschapen in een modderpoel, deels door de aannemer die gebruik maakt van dit pad om materiaal aan te voeren.
  • Is het mogelijk om het bord aan het pad:  "richting Sint-Joris" weg te nemen? Men kan niet meer via dit pad naar Sint-Joris fietsen.
  • Is het mogelijk om het bord dat de zone 30 aankondigt in de Stationsstraat, dichter bij de rijweg te plaatsen. Dit bord staat nu uiterst rechts, indien er een bestelwagen voor dit bord geparkeerd wordt, is die snelheidsbeperking onzichtbaar.
  • Is het mogelijk om het parkeren te verbieden op de hellingen van de brug? Als er wagens op de brug geparkeerd staan, zijn de voetgangers verplicht om zich op het fietspad te begeven, niet zo aangenaam en veilig, zeker niet als dan net een vrachtwagen langs je rijdt. Trouwens die parkeerplaatsen zijn op sommige plaatsen zijn zeer smal, de zijspiegels van de geparkeerde auto’s komen tot aan het fietspad.
  • Is het mogelijk om de fietsenstalling kan H-d’Ydewallestraat te verplaatsen naar de reeds afgewerkte parking? Deze fietsenstalling staat nu in het gras, helemaal niet leuk als het veel geregend heeft. Ook voor de groendienst zal het niet aangenaam zijn om daar het gazon van onderhoud te voorzien. Deze fietsenstalling kan zeker geplaatst worden in het begin van de parking, dit zal een 8-tal parkeerplaatsen kosten, maar zal een honderdtal fietsers zeer gelukkig maken.

Gijs Degrande – Uitpas

De Uitpas is een digitale vrijetijdspas die cultuur, sport enz. wil promoten en tegelijkertijd de cultuurparticipatie bij kansengroepen moet verhogen. Wie deelneemt aan activiteiten met een Uitpas krijgt kortingen op activiteiten of gratis tickets. Mensen in armoede krijgen daarenboven nog een structurele korting zonder onnodige stigmatisering of bijkomende administratie. Door het verzamelen van anonieme gegevens kunnen aanbieders ook het cultuurbeleid meten, gerichte communicatie voeren en het beleid onderbouwen. In tegenstelling tot de rest van Vlaanderen is er in onze regio nog geen enkele gemeente mee in dit verhaal. Sinds september 2019 is het mogelijk om als stad, gemeente of regio versneld te starten met UiTPAS. Wie voldoet aan de voorwaarden als de aanwezigheid van een lokaal netwerk tegen armoede, een voldoende aanbod en een regionale intentie kan versneld starten. Gemeenten konden dossiers indienen tot 15 oktober. Graag hoor ik of er voor Beernem een dossier is ingediend. Indien zo, uitstekend nieuws, en kan dat kort worden toegelicht? In het ander geval pleiten wij ervoor om hier snel werk van te maken.

OCMW-RAAD

Lien De Wispelaere - Betaal een maaltijd … en schenk ze weg.

In de gemeente Merchtem organiseerden ze van 16.09 tot 15.10 de campagne ‘Bistro Social’ om een gratis maaltijd te bezorgen aan inwoners die daar nood aan hebben. Het ging niet alleen om armoede maar ook om mensen die geïsoleerd en eenzaam zijn. Iedereen kon een ticket kopen voor ‘Bistro Social’ en dan wegschenken. De aangekochte maaltijdbonnen kwamen in een urne terecht en werden dan via de sociale dienst van de gemeente bezorgd aan wie er behoefte aan had. Die persoon kon dan zelf kiezen wanneer hij naar het sociaal restaurant wou gaan, in een kleinere groep bv of in functie van wat er op het menu stond. Een mooi initiatief dat we misschien hier, in onze gemeente , ook eens kunnen organiseren.

Christine Stroobandt - Samenwerkingsovereenkomst Emino (vroeger Loca Consult)

Emino zet zich in om mensen duurzaam aan de slag te helpen én te houden. Daarbij hebben zij extra aandacht voor mensen met gezondheidsproblemen en/of arbeidsbeperkingen. Emino werkt samen met de OCMW-medewerkers om trajecten op te starten voor OCMW-cliënten. Dit houdt o. a. in dat men zoekt naar geschikte werkvloeren en dat individuele coaching en begeleiding wordt aangeboden. Er worden ook contacten gelegd met privé-werkgevers actief in Beernem. Dit alles in nauw overleg met het OCMW. In de samenwerkingsovereenkomst is voorzien dat er minstens een keer per jaar een evaluatiemoment wordt gehouden waarbij de samenwerking wordt doorgelicht. Er wordt toelichting verstrekt door de coördinator van Emino en de maatschappelijk assisitent van de sociale dienst, specifiek bevoegd voor activering en sociale tewerkstelling, die worden uitgenodigd op de vergadering. Voor 2017 is dat al gebeurd. Wanneer komt het evaluatiemoment voor 2018?