N-VA Beernem blijft ijveren voor zomerschool

Op 29 april 2022, over deze onderwerpen: Onderwijs

Ook in 2022 zal de gemeente Beernem geen zomerschool organiseren voor de meest kwetsbare leerlingen en jongeren in haar gemeente. Meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden tijdens de gemeenteraad van 28 april 2022 het voorstel weg van N-VA-gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse. Dat deden de drie partijen eerder ook al in 2020 en 2021. “Opnieuw een gemiste kans want via zomerscholen krijgen leerlingen een lesaanbod op maat in combinatie met spel, sport of cultuur. Op die manier voorkomen of verhelpen we leerachterstand bij kinderen en jongeren in onze gemeente. Ook voor de Oekraïense kinderen in Beernem zou dit een meerwaarde zijn”, stelt raadslid Jef Vansteenhuyse.

“Dit initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts in intussen een blijver”, stelt Jef Vansteenhuyse die professioneel zelf actief is als leraar. In 2020 werden er in Vlaanderen 138 zomerscholen georganiseerd. In 2021 was dat al aantal al gestegen tot 190. Voor dit jaar zijn de zomerscholen structureel vastgelegd in een decreet. Vansteenhuyse: “In een zomerschool volgen kinderen en jongeren minstens tien dagen lang een lesaanbod op maat om leerachterstand te voorkomen of te verhelpen. De lessen gaan daarbij gepaard met spel, cultuur en sport. In het buitengewoon onderwijs kan ook een beperkte periode van vijf volle  of tien halve dagen. De deelname voor de kinderen is daarbij gratis”.

Meerwaarde voor alle kwetsbare kinderen in Beernem

Nadat Jef Vansteenhuyse zowel in 2020 als in 2021  (tevergeefs) het voorstel lanceerde om in Beernem een zomerschool te organiseren, deed hij dat op de gemeenteraad van april 2022 opnieuw. “Het initiatief voorkomt dat kwetsbare kinderen in september met een achterstand aan het nieuwe schooljaar beginnen. Ook de Oekraïense kinderen die in Beernem verblijven kunnen baat hebben bij de zomerscholen. Niemand weet hoe lang de oorlog nog zal duren. Voor die kindjes, maar ook voor alle andere kindjes in onze gemeente bieden de zomerscholen extra kansen”, aldus Jef Vansteenhuyse.

Vlaamse overheid voorziet 65 euro per leerling per dag

Het N-VA-raadslid stelde voor Beernem dat zelf de regierol in handen neemt bij de organisatie van een zomerschool in juli en augustus. “Beernem kan op die manier rekenen op een bedrag van 65 euro per leerling per dag. Daarbij kunnen we ook onze buurgemeentes aanspreken en eventueel samen een aanvraag indienen bij de Vlaamse overheid”, aldus Vansteenhuyse. Schepen van Onderwijs Ruben Strobbe (CD&V) erkende tijdens de gemeenteraad het nut van de zomerscholen maar liet weten dat Beernem geen aanvraag zal indienen. Alle gemeenteraadsleden van  CD&V, Groen en Vooruit stemden één voor één  het voorstel van de N-VA weg. “Onbegrijpelijk en een grote nalatigheid van de meerderheid. En bovenal bijzonder jammer oor de kwetsbare kinderen en jongeren in onze gemeente”, besluit Vansteenhuyse.