Omvorming doet begraafpark Sint-Lambertus herleven

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten, Erfgoed, Parken en openbaar groen

Na maanden ingrijpende werken is het stenen kerkhof Sint-Lambertus veranderd tot een mooi groen begraafpark. De waterproblemen werden aangepakt, gras vervangt het rode grind en een nieuw kassei-pad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding. Het funerair erfgoed is in kaart gebracht en wordt opengesteld voor hergebruik of peterschap. Schepenen Gijs Degrande en Barbara Vandenbrande zijn als trekkers van het project bijzonder trots op het resultaat. “Het vernieuwde begraafpark is de bekroning van jarenlange voorbereiding en een grote inzet van de werkgroep begraafplaatsen en de groendienst. We zijn fier en blij dat we deze verandering in hartje Oedelem konden realiseren. Hiermee geven we deze mooie begraafplaats een duurzame toekomst.”

Groene rust en onderhoudsvriendelijk

Het oude en grootste kerkhof van Beernem werd grondig onder handen genomen. “Nieuwe drainage moet de wateroverlast op het kerkhof terugdringen. Grind hebben we vervangen door gras en vaste planten. Dat geeft een mooi groen karakter en is tegelijk onderhoudsvriendelijk. Sinds 2015 is gebruik van pesticiden immers verboden waardoor onkruidbestrijding op de begraafplaatsen een heel grote uitdaging werd,” aldus schepen van begraafplaatsen Gijs Degrande: “Doorheen het begraafpark loopt nu ook een mooi kassei-pad dat de parking verbindt met de markt. Aan de ingang werden de oude smeedijzeren kruisen teruggeplaatst waardoor de begraafplaats haar authentieke karakter terug krijgt. Ondertussen werden ook meer dan 5.000 bloembollen geplant zodat het begraafpark in het voorjaar kunnen genieten van prachtige narcissen. Voor het ontwerp deden we een beroep op landschapsarchitect Andy Malengier die internationale erkenning krijgt voor zijn aanpak van begraafplaatsen.”

Zorg voor funerair erfgoed

In de nieuwe visie op de Beernemse begraafplaatsen neemt de zorg voor het funerair erfgoed een prominente plaats in. “Graven waarvan de concessie verlopen is en waarvan de concessie niet werd verlengd, worden niet altijd weggenomen. De grafmonumenten die als funerair erfgoed zijn aangeduid, willen we bewaren voor zij die na ons komen,” licht schepen van erfgoed Barbara Vandenbrande toe. “Grafmonumenten met grote erfgoedwaarde komen vrij voor hergebruik en kunnen door iedereen opnieuw in concessie genomen worden. Graven van uitzonderlijk belang worden volledig bewaard. Organisaties, verenigingen of personen die mee willen zorgen voor het onderhoud van deze graven zullen het peterschap over een specifiek graf kunnen aanvragen. Op de begraafplaats Sint-Lambertus en de begraafplaats Oostveld en de begraafplaats rond de kerk van Sint-Joris zijn al graven ter beschikking voor hergebruik of peterschap. Absolute experte en kunsthistorica Anne Mie Havermans maakte in nauwe samenwerking met de Heemkundige Kring de inventaris op.”

In twee nieuwe folders wordt de nieuwe visie over de begraafparken en het funerair erfgoed op een overzichtelijke manier uiteengezet. Deze folders bevatten ook heel wat praktische tips voor een goed onderhoud van grafmonumenten. Dergelijke tips worden ook via sociale media meegegeven. Met succes. Zo werd een facebook-filmpje over hoe je bloempotten best vast kan zetten al zo’n 60 keer gedeeld en meer dan 12.000 keer bekeken.

Respect voor het verleden, klaar voor de toekomst

“Het is duidelijk dat de oude begraafplaats in Oedelem heel wat troeven heeft, zowel op landschappelijk, erfgoedkundig en ook toeristisch vlak. Die troeven willen we ten volle ontplooien, mét respect voor karakter en functie, en dat op duurzame manier,” besluiten schepenen Degrande en Vandenbrande. “We zijn echt trots dat we dit uniek stukje Oedelemse geschiedenis kunnen vrijwaren voor de toekomst en het dorp een nieuw groen park kunnen geven.”