Nog veel vragen over nieuw dossier Notelaar

Op 23 december 2020

Op de Beernemse gemeenteraad van 18 december 2020 onthield N-VA Beernem zich tijdens de stemming over de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en het GO!. Door de overeenkomst kan de gemeente een deel van de grond van de site De Bevertjes verwerven met de intentie om er op korte termijn een nieuwe gemeenteschool te bouwen. “Uiteraard hopen wij op een snelle oplossing voor de Notelaar. Er zijn echter nog heel veel vragen en onduidelijkheden over dit dossier. Een objectieve evaluatie is nodig. Daarnaast lijkt het ons evident dat ook de schoolraad, ouderraad, leerkrachten en leerlingen van De Notelaar hun advies mogen geven over deze overeenkomst en stellen we voor om een bijkomende ontsluiting naar de Beekstraat te realiseren,” aldus fractievoorzitter Gijs Degrande (N-VA).

N-VA stelt bijkomende ontsluiting langs Beekstraat voor

Zoals gebruikelijk bestuurde N-VA Beernem ook dit dossier zeer grondig in voorbereiding van de gemeenteraad. De partij formuleerde tijdens de zitting een pak vragen en bezorgdheden. “Vooral op vlak van mobiliteit, ontsluiting en verkeersveiligheid zijn er teveel onduidelijkheden. Volgens de meerderheid zou dit project de mobiliteit in en rond de school verbeteren maar de as tussen Beernem en Sijsele is zeker niet minder druk dan de as tussen Knesselare en Brugge. Er dreigt bijkomende druk op de al drukke Beernemstraat. Ook de toegangsweg van en naar de school lijkt ons zeer gevaarlijk wanneer zowel fietsers, voetgangers en parkerende auto’s er elkaar moeten kruisen. Daarom stellen wij voor om ook de achterliggende gronden van Vivendo te kopen zodat bijkomende, veilige en ruimere ontsluiting naar de Beekstraat mogelijk is”.

Ook schoolraad moet advies kunnen geven

Verder lijkt het erop dat de schoolgemeenschap zeer laat en zeer beperkt werd geconsulteerd. “In elk geval stellen we vast dat een formeel advies door de betrokken schoolgemeenschap over deze overeenkomst ontbreekt. Dat lijkt ons een minimum voor het draagvlak en van respect. Dat kan het dossier enkel voeden of eventuele bezorgdheden wegnemen. Verder is het bijvoorbeeld nog onduidelijk hoeveel schoolruimte en hoeveel groene ruimte effectief gerealiseerd kan worden, wat de impact is op het Hertenpad en of dit bijkomende appartementen betekent in de Beernemstraat. En wat zal het dubbel gebruik betekenen voor het functioneren van de gemeenteschool? Ook over de kostprijs van het ganse project kon geen antwoord gegeven worden.”

Toekomst gemeentelijk onderwijs moet verzekerd blijven

Tenslotte staat in de samenwerkingsovereenkomst ook een passage inzake de overdracht van de site wanneer het gemeentelijk onderwijs in Beernem zou ophouden te bestaan. Degrande: “Als het gemeentebestuur geen intentie heeft om het gemeentelijk onderwijs af te stoten, waarom staat deze passage dan in de overeenkomst? We stellen daar voor om een gezamenlijke verklaring af te leggen met de boodschap dat de verderzetting van het gemeentelijk onderwijs gegarandeerd wordt."

Geen tijd meer verliezen

“Wij hopen dat er zo snel mogelijk een antwoord komt op onze vragen en dat er snel een goede oplossing komt voor de leerlingen en leerkrachten van de gemeenteschool. Er is al teveel tijd verloren,” besluit Degrande. Tijdens de vorige legislatuur werkte voormalig Schepen van Onderwijs Jef Vansteenhuyse (N-VA) een kant- en klaar dossier uit voor de renovatie van de gemeenteschool De Notelaar in de Knesselarestraat. Het dossier kwam op de gemeenteraad van november 2018 maar werd toen weggestemd door CD&V, Sp.a en Groen.  De drie meerderheidspartijen beloofden om het dossier opnieuw op de zitting van maart 2019 te brengen maar dat gebeurde nooit.