Nieuwjaarsreceptie N-VA Beernem - speech Gijs Degrande

Goeiemorgen dames en heren,

Geachte genodigden,

Beste vrienden uit Oedelem, Beernem, Oostveld en Sint-Joris,

En het doet plezier om ook veel vrienden van buiten onze gemeente te zien.

Welkom allemaal hier in het hart van het Brugse Ommeland. Hier in Sint-Joris-ten-Distel.

Vooreerst wil ik u allen een gezond 2024 toewensen, veel voldoening in uw activiteiten en ook voldoende tijd voor wat echt belangrijk is. En mag ik u persoonlijk allemaal op tijd en stond ook een deugddoend streepje muziek toewensen. Muziek is de taal van de ziel, maar eigenlijk gewoon goed voor alles.

Goede vrienden,

We zijn 2024. Eindelijk, durf ik zeggen. Eindelijk, want we kijken hier in Beernem al zeer lang uit naar het komende jaar. Sinds maandag 15 oktober 2018 om precies te zijn. Ik hoef niemand hier te vertellen dat het een bijzonder belangrijk jaar wordt. 2024 wordt voor onze gemeente, een jaar waarin we Beernem terug op het juist spoor moeten krijgen.

Ik neem u even mee terug naar oktober 2018. Na zes jaar goed bestuur werden we onverwacht,  tegen onze wil en die van de kiezer in gedwongen tot de oppositie. Als enige partij. Dat was een schok, voor iedereen, maar wij zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben ook daar onze verantwoordelijkheid genomen. Met onze negenkoppige fractie, onze drie mensen in het Bijzonder Comité en ons bestuur hebben we de voorbije jaren  - en ik overdrijf niet- honderden ideeën gelanceerd. Hoewel onze voorstellen in de regel met 16 stemmen tegen en 9 stemmen voor werden afgekeurd, zagen we onze ideeën niet weinig alsnog gerealiseerd. Weliswaar maanden later, onder een andere naam of als onderdeel van een nieuw ‘actieplan’.  Ook vanuit de oppositie hadden we duidelijk impact op het beleid. En af en toe konden we ook niet anders dan scherp en kritisch zijn. Ook die taak hebben we opgenomen. De N-VA weegt, dat is duidelijk, ook vanuit de oppositie.

Maar dat is niet waar we thuishoren. Dat is niet onze plaats. De N-VA is een beleidspartij. Met de N-VA willen we besturen, beleid maken, zaken in beweging zetten. We hebben bewezen dat we dat kunnen. En dat we dat goed doen.

We hebben de expliciete ambitie om dat opnieuw bestuursverantwoordelijkheid op te nemen. Het is tijd voor een inhaalbeweging en om Beernem terug op koers brengen.

Want helaas, de voorbije jaren hebben duidelijk gemaakt wat het Beernems beleid zonder de N-VA betekent. De belastingen zijn fors gestegen en de schuld bereikte een historische hoogte. En daar kreeg de burger veel te weinig voor terug in de plaats. Noodzakelijke investeringen bleven uit, integendeel de achterstand in het onderhoud van onze openbaar domein en patrimonium is een verdoken schuldenberg geworden. We zagen het beleid op verschillende vlakken afgebouwd. Om lokale economie, erfgoed of cultuur maar niet te noemen.

Met N-VA willen we opnieuw de omslag maken. Met concrete investeringen en verantwoordelijk bestuur willen we perspectief bieden en de gemeente weer in balans brengen. Het is tijd om onze begroting weer gezond te maken en onze kerntaken ernstig te nemen. We willen opnieuw dynamiek brengen. De gemeente doen heropleven.

Met N-VA willen Beernem klaar maken om de uitdagingen aan te kunnen gaan die met een rotvaart op ons afkomen. Denken we aan de complexere mobiliteit en het toenemende verkeer, de digitale omslag en de elektrificatie van onze samenleving, de verdichting van woonkernen en het debat rond open ruimte, de nood aan schaalvergroting, efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening en het behoud en beschermen van identiteit.

We steken de hand uit naar alle partijen die willen hieraan meewerken en die werk willen maken van verantwoordelijk beleid met effectievere en duurzamere oplossingen voor de uitdagingen waar we voor staan.

Beste vrienden,

Het is duidelijk : Beernem heeft N-VA nodig en N-VA Beernem heeft niet alleen het verhaal maar ook de mensen om die omslag te realiseren.

Dames en heren, bij N-VA Beernem is politiek ploegsport. Dat is zo, altijd geweest en zal dat altijd blijven. In oktober gaan we met een fantastische ploeg naar de kiezer. Die enthousiaste groep hebben we kunnen versterken met enthousiaste, warme en betrokken mensen.  En daar ben ik fier op en daar ben ik hen bijzonder dankbaar voor. Mag ik een warm applaus vragen voor hen.

We hebben een prachtige ploeg. Zij geven vertrouwen en de nodige energie. En ik ben dan ook bijzonder fier en dankbaar dat zij mij het vertrouwen geven om hun lijsttrekker te zijn en als kandidaat-burgemeester voor Beernem naar de kiezer te gaan.

Wie mij kent, weet dat hij geen grote beloftes moet verwachten. Geen grote aankondigingen of alomtegenwoordige aanwezigheid op sociale media-kanalen. Wel beloof ik als kandidaat-burgemeester een typisch West-Vlaamse aanpak: rustig, hard werken, gedreven en stevig met de voeten op de grond. Weinig beloftes, behalve die van goed, verantwoordelijk bestuur met een duidelijke maar realistische ambitie. Ambitie waarvan ik overtuigd ben dat we die samen gaan waarmaken.

2024 is niet alleen voor onze gemeente Beernem een sleutelmoment. Zoals u allen weet, staat er dit jaar voor ons Vlamingen bijzonder veel op het spel. Er hangt iets in de lucht. We staan op een kantelmoment. Dit land is op. Na vier jaar Vivaldi hebben we stilaan de bodem bereikt. In zowat alle rankschikkingen zakken we weg of halen we de minst begerenswaardige titels binnen. We zitten bij de landen met de hoogste belastingdruk, de slechtste begroting, hoogste overheidsuitgaven, migratie, geen enkele broodnodige hervorming werd uitgevoerd enz. Wie er nog aan twijfelde : België werkt niet meer, meer nog, het werkt tegen. Het moet anders.  Onze welvaart staat op het spel. Niets meer, niets minder. De huidige contrafederatie moet dringend de omslag maken naar een confederatie.

En het kan anders. Dat heeft de Vlaamse Regering onder leiding van de N-VA de voorbije legislatuur duidelijk bewezen. Wat sommige media en opiniemakers ook beweren, wie naar de feiten kijkt, moet vaststellen dat Vlaanderen werkt.

Vlaanderen gaat de moeilijke uitdagingen niet uit de weg, maar gaat de strijd wél aan. En die uitdagingen zijn allerminst eenvoudig, maar integendeel, vaak complex. En toegegeven, het gaat niet altijd zonder slag of stoot. Maar is dat niet net eigen aan een democratie? Visies mogen verschillen, moeten botsen. En daarna maak je een beslissing en ga je door. En dat is wat de Vlaamse Regering doet. Vlaanderen bestuurt, Vlaanderen hervormt en Vlaanderen houdt de begroting gezond. En dat is niet weinig de verdienste van onze gast van vandaag.

We zijn bijzonder fier op deze sterkhouder in de Vlaamse Regering en zeer blij dat hij bereid was om in deze drukke periode tot in Beernem te komen. Ik had het voorrecht om hem vorige legislatuur als fractieleider aan het werk te zien in het Vlaams Parlement en mag hem wekelijks van nabij volgen in de commissie Wonen. Ik geef hem heel graag het woord.

Dames en heren, graag een warm welkom voor onze minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.