Nieuwe speelzaal voor Chiro Sint-Joris

Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Sport & vrije tijd

De Chiro in Sint-Joris krijgt extra speelruimte. De naburige krulbolvereniging houdt ermee op en de jeugdvereniging kan zijn intrek nemen in de boltent. Volgens schepen van jeugd Gijs Degrande (N-VA) is dit een uitgelezen kans om de krappe huisvesting van de Chiro aan te pakken : “Door de omvorming van de boltent kunnen we de Chiro van Sint-Joris zo’n honderd vierkante meter broodnodige extra speelruimte te geven en eindelijk ook een echt leidingslokaal. Eerder beslisten we al om de buitenterreinen om te vormen tot een avontuurlijk, groen speelveld.”

Verbouwingswerken

De boldersruimte wordt omgevormd tot een polyvalente speelzaal, iets waar de jeugdvereniging tot op vandaag tekort aan had. De keuken zal als leidingslokaal worden ingericht. “We investeren in isolatie, zowel in de muren als het dak, en vergroten de bestaande ramen om de lichtinval te verbeteren. Er komt een nieuwe vloer en we pakken de elektriciteit en verwarming aan. De meeste van deze werken kunnen door de technische dienst worden uitgevoerd.”

Inzetten op jeugdlokalen

Na het nieuwe lokaal voor de scouts en de plannen om de KLJ en Oranje een nieuwe toekomst te geven in Kleuterweelde krijgt nu ook Chiro Sint-Joris bijkomende ruimte. Jeugdschepen Gijs maakt van jeugdlokalen een prioriteit : “De grote vraag naar extra ruimte bewijst dat onze jeugdverenigingen bloeien en dat kunnen we enkel toejuichen. Jeugdverenigingen moeten zich kunnen focussen op hun kerntaak en dat is jeugdwerk. En daar is in de eerste plaats voldoende, goede speelruimte voor nodig. Daarom is het nodig om een tandje bij te steken. Ook voor het capaciteitstekort van Chiro Oostveld zoeken we een oplossing en werken we op enkele concrete pistes.”