Nieuwe inzamelingen op Beernems recyclagepark

Op 2 maart 2016, over deze onderwerpen: Afvalverwerking

Voortaan kunnen inwoners van Beernem ook met matrassen en zachte plastieken terecht op het recyclagepark. De gemeenteraad van februari keurde het voorstel van schepen van afval Jef Vansteenhuyse (N-VA) goed waardoor in de toekomst deze twee nieuwe afvalfracties op het recyclagepark kunnen worden aangeboden.

“Matrassen worden vanaf nu in een afzonderlijke container gestapeld. Herbruikbare materialen recycleren we en moeten we dus niet meer verbranden,” licht schepen Vansteenhuyse toe. “Hetzelfde geldt ook voor de zachte plastieken of zogenaamde PE-folies. Dit soort plastiek (polyetheen) wordt dikwijls teruggevonden in het zwerfvuil. En dat plastiek is schadelijk want het kan niet snel door de natuur afgebroken. Via het oppervlaktewater voeren deze zachte plastieken naar zee waar ze uiteindelijk in de zogeheten plasticsoep terecht komt.”

Schepen Vansteenhuyse (N-VA): “We kunnen deze zachte plastieken recycleren door omsmelting en daarom gaan we ze apart inzamelen. We willen iedereen aanmoedigen om deze folies naar het recyclagepark te brengen en niet meer in de bruine vuilniszak te stoppen. Dat betekent dubbele winst: de hoeveelheid verbrandingsafval vermindert en op het park rekenen we geen kost aan voor deze fractie.”

Ook zijn er opnieuw compostbakken beschikbaar op het recyclagepark. “Door het wegvallen van de Vlaamse subsidie liep de kostprijs danig op dat we de bakken niet meer aanboden op het recyclagepark,” aldus Jef Vansteenhuyse. “De vraag blijft echter groot, ondanks de hogere prijs. We gaan dan ook graag in op de vele vragen en gaan de compostbakken opnieuw te koop aanbieden. En dat is positief. Composteren blijft immers een interessante methode om groenafval en GFT te verminderen.

“Ons afvalbeleid is erop gericht om het totale volume afval te verminderen. De uitbreiding van het aantal materialen dat wordt ingezameld op het Recyclagepark kadert in dat beleid. Afval voorkomen is nog altijd beter maar als het er éénmaal is, moeten we inzetten op recyclage,” besluit schepen Jef Vansteenhuyse.