Nieuwe fuif- en sportzaal voor Beernem

Op 30 september 2017

Vrijdagavond opende schepen van jeugd Gijs Degrande samen met zijn collega schepen van sport Jos Sypré de nieuwe Beernemse fuif- en turnzaal ‘De Boest’ officieel met een druk op de knop. De combinatie van fuif- en sportinfrastructuur op de site Drogenbrood biedt een oplossing voor de dringende nood aan fuifruimte en de verouderde turnzaal in de Bloemendalestraat. Gijs en Jos sloegen de handen in elkaar voor dit project en zijn trots op het resultaat: ‘Sport en jeugd samenbrengen. Dat is het uitgangspunt voor De Boest op de site Drogenbrood. Vanuit de vraag naar een turnzaal en de nood aan een fuifzaal bracht de masterplanstudie ‘gemeentelijke gebouwen’ een oplossing in een nieuwe polyvalente zaal die turnen én fuiven combineert.’

Nieuwe thuis voor sportverenigingen

“De sportverenigingen die gebruik maakten van sportzaal De Boeie in de Bloemendalestraat hebben een nieuwe en ruimere plaats,” aldus sportschepen Jos Sypré. “Turnclub De Kangoeroetjes, tafeltennisclub Topspin en de Karabijnschutters hebben het dossier mee gevoed. Belangrijk is de extra ruimte voor de turnclub om er vaste toestellen zoals de tumblingmat permanent te kunnen stallen."

Optimaal fuiven opnieuw mogelijk

‘Onze nieuwe zaal kan tot 550 fuifgangers aan. Die capaciteit was dringend nodig in Beernem na het wegvallen van zaal Reygerlo en de eerder beperkte capaciteit van Jeugdhuis The Nooddle,’ licht jeugdschepen Gijs Degrande toe. ‘We investeerden in extra geluidsisolatie om geluidshinder naar de omgeving te vermijden en ook voor een optimale akoestiek in de zaal. Een beweegbare lichtbrug maakt op- en afbouw van licht- en geluidsinstallatie vlot mogelijk.  We zorgden verder voor voldoende berging, een ruime bar en een inkomhal die ook dienst zal doen als vestiaire bij fuiven. Achteraan de zaal is er een afgesloten buitenruimte of ‘cooldown’-zone waar fuivers een luchtje kunnen scheppen zonder de omgeving te storen. Het ontwerp- en bouwproces hebben we in nauw overleg met de Jeugdraad en andere gebruikers doorlopen.’

De Boest staat voor energie

De nieuwe zaal kreeg als naam De Boest. De Boest verwijst naar De Boeie, maar ook naar Beernem, Oedelem en St.-Joris, en moet de energie uitstralen. Zaterdag fuift de Beernemse Jeugdraad De Boest voor de eerste keer in.