Nieuwe fietspaden en asfalt voor de Hoornstraat en Schipperstraat

Op 24 september 2017

De versleten betonvakken in Schipperstraat en de Hoornstraat worden vervangen door asfalt en er komt een nieuw vrij liggend fietspad. De gemeenteraad van september gaf unaniem haar goedkeuring aan het voorstel van schepen van openbare werken Gijs Degrande : ‘De betonplaten steken op, vertonen scheuren en brokkelen uit. Daarom vernieuwen we de rijweg en komt er een nieuw dubbelrichtingsfietspad. Het dubbelrichtingsfietspad wordt over een afstand van 2,5 km aangelegd in asfalt en van de rijweg gescheiden door middel van een haag. De rijweg zelf wordt volledig opgebroken en eveneens vernieuwd in asfalt. Deze verandering zorgt voor een stevige verbetering van de verkeersveiligheid en een verhoging comfort van de fietser. We trekken hier 1,28 miljoen euro uit.’

Duidelijke nieuwe voorrangsregeling

De voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt van de Schipperstraat met de Potterstraat wordt met de nieuwe plannen gewijzigd. ‘De Schipperstraat zal vanaf het kruispunt Den Hoorn als hoofdweg doorlopen in de richting van Beernem en de Potterstraat wordt ondergeschikt in voorrang. We trekken het nieuwe fietspad ook door tot aan het kruispunt Den Hoorn. Binnen de bebouwde kom aan Den Hoorn wordt het fietspad verhoogd aangelegd wegens de beperkte breedte zodat we de verkeersveiligheid kunnen garanderen.’

Nieuw middeneiland verhoogt verkeersveiligheid

Op de plaats waar je de bebouwde kom van Beernem binnenrijdt, wordt een middeneiland aangelegd. ‘Deze asverschuiving werkt snelheidsremmend en zorgt ervoor dat fietsers in twee bewegingen kunnen oversteken.’ De concrete start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2018. De werken worden uiteraard afgestemd met de werken van het rioleringsproject Zeldonk.’