Nieuw fietspad voor de Schipperstraat en de Hoornstraat

Op 13 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

De Schipperstraat en de Hoornstraat krijgen een nieuw fietspad. Tegelijk wordt ook de vervanging van de betonnen baanvakken bekeken. Op de gemeenteraad van juli werd de aanstelling van een studiebureau ter goedkeuring voorgelegd. Volgens schepenen Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse (beide N-VA) dringt een vernieuwing van deze belangrijke verbindingsweg tussen Oostveld en Beernem zich op. Ook de Beernemstraat en de Scherpestraat worden aangepakt.

Totaalaanpak

De huidige betonvakken van het fietspad en de rijweg zijn volgens schepen van Openbare Werken Gijs Degrande in slechte staat: “De betonplaten steken op, vertonen scheuren en brokkelen uit. In het verleden werd hier en daar opgelapt met gietasfalt maar dit is geen duurzame oplossing. De betonvakken gaan snel achteruit. Daarom laten we de totale vernieuwing van de rijweg uittekenen. We willen een dubbelrichtingsfietspad aanleggen, liefst vrij liggend, en de baanvakken asfalteren. Voor de werken hebben we alvast 670.000 uitgetrokken. Als de procedure verloopt zoals verwacht, kunnen we in 2017 al uitvoeren.”

Extra middelen

“Het fietspad bevindt zich niet op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waardoor er geen subsidies mogelijk zijn,” aldus schepen van Financiën Jef Vansteenhuyse. “Dat is jammer maar het mag geen reden zijn om niets te doen. In de audit van onze fietspaden staat het fietspad met een score van 1,5 op 10 op de laatste plaats. Dat is niet verwonderlijk want het fietspad is al 52 jaar oud en er zijn de voorbije jaren geen grote herstellingswerken gebeurd. Redenen genoeg om bijkomende middelen vrij te maken.”

Beernemstraat - Scherpestraat

De vernieuwing van de Hoornstraat en de Schipperstraat kadert binnen het actieplan voor de vernieuwing van de grote  verbindingswegen in Beernem. Schepen Gijs Degrande : “We pakken ook de slechte betonvakken en fietspaden in de Beernemstraat en Scherpestraat aan. Vanaf het rond punt tot aan de bebouwde kom in Beernem vervangen we klinkers en betonvakken door asfalt. In Oedelem gaat het om het stuk vanaf de Knesselarestraat tot aan de wegversmalling. De verkeersdrempels worden er weggenomen." De aanstelling van het studiebureau die de plannen moet opmaken, werd geoedgekeurd op gemeenteraad van 7 juli.