N-VA wil samen met Beernemse scholen en verenigingen zwerfvuil aanpakken

Op 19 oktober 2020, over deze onderwerpen: Afvalverwerking

Op de gemeenteraad van 15 oktober stelde N-VA Beernem aan het gemeentebestuur voor om lid te worden van Mooimakers. “Met het project ‘Operatie Proper’ van Mooimakers kunnen scholen en verenigingen die hun school of speelpleintjes proper houden tot 1500 euro bijverdienen. Mooimakers stelt alle actieplannen en opruim- en educatief materiaal ter beschikking. Enige voorwaarde om een centje bij te kunnen verdienen, is dat de gemeente intekent op dit project. Tot onze verbazing stemden de meerderheidspartijen Groen, CD&V en S.PA ons voorstel weg”, stelt gemeenteraadslid Lien De Wispelaere (N-VA).

Ondanks de vele inspanningen blijft zwerfvuil en sluikstorten ook in Beernem een hardnekkig probleem. Volgens gemeenteraadslid Lien De Wispelaere (N-VA) biedt het project ‘Operatie Proper’ van Mooimakers een unieke kans om scholen, vrijwilligers en verenigingen te betrekken bij de aanpak van zwerfvuil én ze worden er ook voor beloond. “Op een eenvoudige manier kunnen we veel mensen aanzetten om mee te werken aan een proper Beernem. Nu schoolfeesten, spaghetti-avonden en activiteiten wegvallen, kunnen scholen en verenigingen bovendien een welgekomen centje bijverdienen. Operatie Proper is een even eenvoudig als sterk concept”.

Welgekomen centje

“Leerlingen en leden van verenigingen houden hun school, schoolomgeving, speelpleintjes of een stukje van de gemeente proper. Voor die inspanning kunnen ze een aardige centje verdienen. Mooimakers geeft  3€ per lid of leerling met een min van 150€ en een max van 1500€ per school”, weet gemeenteraadslid De Wispelaere. Enige voorwaarde om die beloning te kunnen krijgen, is dat de gemeente intekent op het project. Mooimakers neemt de kosten op zich en voorziet nog eens een vergoeding van 250 € per voltooid actieplan voor het gemeentebestuur om de actieplannen op te volgen.

Instapklaar

De werklast voor gemeentebesturen is verwaarloosbaar. “Zo zorgt Mooimakers zelf voor een toegankelijk online platform waar scholen, verenigingen en clubs mee aan de slag kunnen. Er zijn actieplannen op maat van de verschillende type deelnemers en er worden educatieve pakketten, opruim- en communicatiemateriaal beschikbaar gesteld.  Niets houdt Beernem tegen om deel te nemen”,  aldus Lien die het voorstel agendeerde op de gemeenteraad van oktober. “Jammer gnoeg keurde de meerderheid het voorstel niet goed. We begrijpen dit niet”.

Geen enkel begrip voor sluikstorters en zwerfvuil

Voor N-VA Beernem is de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten wel een prioriteit. Eerder dit jaar stelde de N-VA-fractie nog voor om gemeenschapsdienst voor sluikstorters meer verplichtend te maken. Ook stelde de partij voor om de opruimkosten voor sluikstorten door te rekenen aan de vervuiler. Ook deze voorstellen werden door de meerderheid niet goedgekeurd.