N-VA wil minder zwaar verkeer in Oedelem

Op 16 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Dagelijks maken tientallen zware vrachtwagens gebruik van de dorpskern van Oedelem hoewel die daar niet voor geschikt is. Gemeenteraadslid Wouter De Corte (N-VA) dringt aan op een tonnagebeperking voor zwaar doorgaand verkeer: ‘Wij zijn vragende partij om deze beperking zo snel mogelijk in te voeren om de leefbaarheid van de kern te vergroten en blijven het dossier van dichtbij opvolgen. Daarnaast vraag ik een proefopstelling van de voorgestelde optimalisatie van de Bruggestraat en Knesselarestraat om na te gaan of die effectief werkt.'

Helft minder vrachtwagens

N-VA –raadslid Wouter De Corte vroeg begin januari 2016 om bijkomende metingen over het zwaar verkeer in Oedelem. ‘Die werden in het voorjaar van 2017 door de Vlaamse overheid uitgevoerd. Uit die tellingen blijkt dat door een tonnagebeperking in het centrum ongeveer de helft van het vrachtverkeer kan geweerd worden. Dat is niet niets. Daar moeten we dan ook de gepaste maatregelen treffen.’

Proefopstelling

Bij de afweging van de verschillende scenario’s voor de kern van Oedelem drong Wouter De Corte aan op een gedetailleerde en onderbouwde uitwerking. ‘Daarop zijn duidelijke grondplannen, dwarsprofielen en parkeermogelijkheden uitgetekend. Op basis daarvan is een voorkeurscenario gekozen waarbij maatregelen worden voorzien voor de doorstroming en veiligheid bij de doortocht Bruggestraat – Knesselarestraat. De Creytensstraat en de Oudezakstraat worden expliciet verkeersluw ingericht.’ Tijdens de laatste mobiliteitscommissie en in de gemeenteraad stelde De Corte voor om dat voorkeurscenario eerst in de praktijk te toetsen alvorens definitief uit tevoren. ‘Het lijkt me aangewezen dergelijke ingrepen eerst uit te proberen. Daarom deed ik de suggestie of het concept op korte termijn kan worden uitgetest via een soort van proefopstelling die zoveel mogelijk overeenkomt met de visie. Met een minimum aan middelen en kosten moet dat mogelijk zijn.’

Ook dringende aanpak stationskruispunt

De gemeentelijke visie op mobiliteit wordt al langer opgevolgd door het gemeenteraadslid, die vanuit de mobiliteitscommissie nauw betrokken was bij de uitwerking van het nieuwe mobiliteitsplan: ‘Uiteraard moeten we fietsen en het gebruik van openbaar vervoer stimuleren. Dat betekent niet dat we alle gemotoriseerd verkeer kunnen vermijden. Alle verkeer uit onze kernen bannen is ook een illusie. We leven nu eenmaal niet in een zwaar verstedelijkte omgeving waar alle voorzieningen op wandel- of fietsafstand liggen. Voetgangers, fietsers, auto’s, plaatselijk landbouwverkeer en ook het zwaar verkeer moeten allemaal een plaats vinden binnen de beperkte ruimte. Beernem kent belangrijke uitdagingen op gebied van mobiliteit en verkeersveiligheid. Denk maar aan de situatie aan de afritten van de E40, het kruispunt van de Wingenesteenweg met de Hubert d’Ydewallestraat, de stationsherinrichting, de fietsveiligheid langs de Parkstraat, enzovoort. Met N-VA Beernem volgen we deze dossiers van nabij op.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is