N-VA wil komende zes jaar, tien gevaarlijke fietspunten aanpakken

Op 19 augustus 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2018

Voor N-VA Beernem is en blijft verkeersveiligheid ook de komende jaren de topprioriteit op vlak van mobiliteit.  De volgende legislatuur wil de partij blijven investeren in een veilige infrastructuur.  De N-VA maakte daarom een nieuw Witboek Veilig Verkeer. In dit Witboek staan 10 gevaarlijke punten en trajecten die de N-VA de komende jaren wil aanpakken. De focus ligt daarbij op de veiligheid van fietsers.  Twee van de tien punten worden dankzij middelen van Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts volgend jaar al aangepakt. Om de tien punten onder de aandacht te brengen hield de partij op zondag 19/08 een gevarieerde fietstocht doorheen Beernem.

Nieuw Witboek Veilig Verkeer

Enkele maanden geleden maakte de N-VA haar ambitieuze programma met meer dan 330 concrete voorstellen bekend. Uiteraard blijft verkeersveiligheid net als in 2012 een absolute prioriteit. In 2012 maakte de N-VA een Witboek Veilig Verkeer met daarbij een overzicht van gevaarlijke verkeerspunten. De voorbije legislatuur werden onder impuls van Schepen van Openbare Werken Gijs Degrande verschillende van die punten aangepakt. Toch blijven er volgens de N-VA nog een aantal gevaarlijke punten die dringend moeten aangepakt worden. Daarom maakte de partij een nieuw Witboek Veilig Verkeer. In dit Witboek staan tien gevaarlijke verkeerspunten die de partij de komende jaren wil aanpakken. Daarbij ligt de klemtoon op de veiligheid van de fietsers.

De tien punten

Dit zijn de punten die de N-VA de komende legislatuur wil aanpakken:

1. Stationskruispunt (kruispunt H. d’ Ydewallestraat en Wingenesteenweg)
  2. Fietspad Parkstraat met bijzonder aandacht schoolomgeving Drie Beertjes
  3. Fietspad Beernemstraat/Scherpestraat met bijzondere aandacht kruispunt Zuiddamme
  4. Doortocht Oedelem
  5. Fietspad Beverhoutsveldstraat/Akkerstraat
  6. Nieuw rond punt Den Doorn
  7. Algemeen onderhoud fietspaden
  8. Fietspad Beernem-Wingene met bijzondere aandacht voor Aanwijs
  9. Fietspad Sint-Jorisstraat
  10.  Fietspad Beernem - Hertsberge

noot: bekijk hier onze interactieve kaart https://goo.gl/etSCju

Zware investering

Voor de N-VA zijn net als in dossiers ook de centen belangrijk.  Volgens Schepen van Openbare Werken en Lijsttrekker Gijs Degrande zal de aanpak van deze tien punten heel wat middelen vergen. Degrande: “ Bij ieder punt hebben we een raming gemaakt van de kostprijs.  Het is duidelijk dat dit een stevige investering is.  Maar met de NVA zijn we bereid om die te doen.  Het gaat tenslotte over uw veiligheid, van uw kind of kleinkind”.

Ben Weyts

Dankzij Ben Weyts en de N-VA werd er recent een doorbraak geforceerd in verschillende Beernemse verkeersdossiers die al jarenlang aansleepten.  Ook op dat vlak bracht de N-VA  dus de broodnodige verandering in Beernem.   Gijs Degrande: “ Zo komt er in 2019 eindelijk een fietspad tussen Beernem en Wingene.  De Vlaamse Minister van Mobiliteit voorziet daarvoor in totaal 600 000 euro.  Ook komt er volgend jaar een nieuw fietspad in de Parkstraat.  Ben Weyts trekt daarvoor 350 000 euro.  En wat betreft de herinrichting van het kruispunt aan de Stationsstraat kon Weyts recent ook de beslissing forceren. Het gevaarlijke kruispunt zal dus eindelijk aangepakt worden. Wel is de timing voorlopig onduidelijk.  Het dossier is namelijk afhankelijk van de NMBS en  de vernieuwing van de stationsomgeving”.

Bekijk hier ons witboek voor een veilig fietsverkeer in Beernem: https://beernem.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/files/m...