N-VA wil hybride vergaderen faciliteren via nieuw videoconference systeem

Op 23 december 2021, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening

Op de gemeenteraad van 17 december 2021 stelde Branco Francois (N-VA) voor om te investeren in een gemeentelijk videoconference systeem.  “Hybride vergaderen wordt het nieuwe normaal. De gemeente Beernem kan op dat vlak niet achterblijven en moet volop inzetten op de nodige hardware. Via een conference systeem kan men tegelijkertijd vergaderen op kantoor én vanaf de thuiswerkplaats. Bovendien kunnen we deze hybride vergaderruimte ook ter beschikking stellen voor Beernemse verenigingen en bedrijven”, aldus Branco Francois.  De bestuursmeerderheid wees het voorstel af en wenst niet te investeren in deze technologie.

De bedrijfswereld schakelt steeds meer naar remote en hybride vergaderen. “Ook het lokaal bestuur in Beernem moet volop anticiperen op deze tendens en investeren in digitalisering en hybride vergaderen. Een gewone laptop is daarvoor allesbehalve optimaal.  De oplossing ligt in de installatie van een video conference systeem in een vergaderzaal. Zo kan men tegelijkertijd vergaderen op het kantoor en vanaf de thuiswerkplaats”, stelt Francois.

Nieuwe ondernemingen naar Beernem halen

Burgemeester Sypré (CD&V) antwoordde dat de gemeente geen internationaal bedrijf is dat moet vergaderen met mensen in het buitenland. Een aangepast conference systeem in de grote raadzaal zou 20.000 tot 30.000 euro kosten en die kosten zijn volgens de burgemeester te groot voor de gemeentelijke werking. “Deze infrastructuur kan uiteraard in een kleiner vergaderlokaal worden voorzien. Dat zal resulteren in een lagere kostprijs. Bovendien kunnen we de hybride vergaderruimte ook verhuren aan Beernemse verenigingen en bedrijven. Misschien slagen we er zelfs in om op die manier nieuwe ondernemingen naar onze gemeente te halen. Het is jammer dat de huidige  bestuursploeg niet wenst te investeren in deze technologie en weinig belang hecht aan digitalisering”, besluit raadslid Francois.