N-VA wil hogere subsidies voor Beernemse verenigingen

Op 4 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Financiën & Begroting, Jeugd, Sport & vrije tijd

Op  de extra gemeenteraad van 14 mei 2020 stelt N-VA Beernem voor om de werkingstoelages en subsidies voor alle Beernemse verenigingen dit jaar eenmalig  met 50 procent te verhogen. In totaal zou zo ruim 34 000 euro extra aan de verenigingen worden toegekend. Daarnaast wil de partij een coronafonds van 10 000 euro voorzien voor nieuwe vrijetijds- of wijkprojecten.  Fractieleider Gijs Degrande: “Ook onze jeugd-, sport- en socioculturele verenigingen hebben zwaar te lijden onder het coronavirus. Een stevige impuls is meer dan aangewezen.”

De coronacrisis heeft een zware invloed op verschillende onderdelen van het leven. Gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse: “Zowel op economisch als op sociaal vlak gaan we er fel op achteruit.  De sociale contacten zijn volledig teruggeschroefd, evenementen worden geschrapt, kermissen, optreden en festivals gaan niet door, sporten in groep kan niet meer enz. Terecht natuurlijk. Veel mensen beseffen nu pas dat deze fundamentele elementen in onze gemeenschap wel broodnodig zijn. We moeten er alles aan doen opdat deze zaken niet verdwijnen. Daarom werkten we met de N-VA een pakket maatregelen uit die het gemeenschapsleven in Beernem straks bij de heropstart een elektroschok  moeten geven.”

34 825 euro extra voor alle verenigingen

Een van maatregelen is de verhoging van subsidies en toelages voor Beernemse verenigingen. “Zo stellen we op de extra gemeenteraad van 14 mei voor om de subsidies aan onze  verenigingen voor dit jaar met 50 procent te verhogen. Concreet gaat het om 17 000 euro extra voor alle culturele verenigingen, 9500 euro extra voor alle sportverenigingen, 8200 euro extra voor alle jeugdverenigingen en 125 euro extra voor de  bloedgevers. In totaal wordt zo een bedrag van 34 825 verdeeld over alle verenigingen.   Daarnaast stellen we een coronafonds voor van 10 000 euro. Daarmee ondersteunen we nieuwe initiatieven op vlak van vrije tijd of wijkwerking.  Naar analogie met andere projectsubsidies bouwen we hiervoor een bijzonder reglement op. Op de gemeenteraad vragen we om bij de eerstvolgende meerjarenplanning de nodige  budgetten te voorzien”, verduidelijkt fractieleider Gijs Degrande van N-VA.

Drie agendapunten op extra gemeenteraad

Op vraag van N-VA Beernem is er op donderdag 14 mei een extra gemeenteraad. De partij legt er omwille van de coronacrisis drie agendapunten op tafel. Degrande: “Naast hogere subsidies voor onze verenigingen vragen we ook om de geplande belastingverhoging dit jaar niet door te voeren. Onze inwoners en ondernemingen worden op die manier gespaard van  850 000 euro extra belastingen. Ten derde  vragen we om de opcentiemen op de onroerende voorheffing dit jaar te verlagen of af te schaffen voor de handelaars die het hardst getroffen zijn”.