N-VA vraagt proefsopstelling met eenrichtingsverkeer in Sint-Jorisstraat stop te zetten

Op 12 juni 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) vraagt om de proefopstelling met eenrichtingsverkeer  in de Sint-Jorisstraat tussen de Binnenweg en de Maurits Sabbestraat met onmiddellijke ingang op te heffen. Hij deed deze oproep  op de gemeenteraad van 23 mei 2024 en herhaalde zijn betoog deze week opnieuw met een schrijven naar gemeentebestuur. Ook over de invoering van de zone 30 blijft Vanneste bijzonder kritisch. “Het gemeentebestuur zou beter de weginrichting in de Sint-Jorisstraat grondig herinrichten. Maar door het gevoerde financiële beleid van CD&V, Groen en Vooruit de voorbije jaren zijn daar geen centen voor”, stelt het N-VA-raadslid. De situatie werd intussen besproken op de verkeerscommissie van 10 juni 2024. Het is nu aan het schepencollege om de nodige knopen door te hakken.

Tijdens de gemeenteraad van 25 januari 2024 besliste het gemeentebestuur om een proefopstelling in te richten met eenrichtingsverkeer in de Maurits Sabbestraat en in de Jorisstraat vanaf de Binnenweg tot aan de Maurits Sabbestraat. Lode Vanneste: “Dit zorgt er voor dat chauffeurs tussen Sint-Joris en het station nu de al bijzonder drukke Sint-Andreaslaan en de Maurits Sabbestraat gebruiken. En chauffeurs die vanuit Sint-Joris de Sint-Jorisstraat inrijden tot aan de Binnenweg krijgen regelmatig boze blikken of worden zelfs geblokkeerd door weggebruikers uit de andere richting. Voor de N-VA is het eenvoudig: er moet over het hele tracé opnieuw tweerichtingsverkeer komen. De Sint-Jorisstraat is een doorgangsgraat die bijzonder veel gebruikt worden door de mensen uit Sint-Joris.”

Chauffeurs hielden zich voor invoering zone 30 wél aan de snelheid

De invoering van de zone 30 blijft Lode Vanneste nattevingerwerk noemen. “De te hoge snelheid van chauffeurs was voor het gemeentebestuur de aanleiding om de snelheid te verlagen. Alleen bleken er op de gemeenteraad van januari geen cijfers beschikbaar van politiezone Het Houtsche om dit te staven. Die cijfers heb ik nu eindelijk te pakken. Bij een meting tussen 16 en 25 januari bleek dat 85 % van de chauffeurs er gemiddeld 48 kilometer per uur reed. De automobilisten hielden er zich dus wel mooi aan de snelheid”, vertelt gemeenteraadslid Vanneste.

Beernem mag geen tweede Aalter worden waar elke chauffeur op de bon vliegt

Na de invoering van zone 30 gebeurde er intussen een tweede meting in de Sint-Jorisstraat. Daarbij reed 85 % van de chauffeurs gemiddeld 44 kilometer per uur.  “Tegelijk liet CD&V-burgemeester Sypré  weten dat er zal  gehandhaafd worden in de verschillende zones 30 in Beernem. Dat zou dus betekenen dat quasi elke chauffeur bij een controle in de Sint-Jorisstraat geflitst wordt. Dit heeft niks met verkeersveiligheid te maken en daar pas ik voor. Beernem mag geen tweede gemeente zoals Aalter worden waar iedereen massaal op de bon vliegt in een zone 30. Het gemeentebestuur moet vooral de weginrichting zo aanpassen dat automobilisten gedwongen worden om de snelheid te respecteren. Tegelijk kan er dan ook een afgescheiden fietspad komen langs het tracé. Maar daar zijn door het gevoerde financiële beleid door burgemeester Sypré en zijn schepenen van de voorbije jaren geen centen voor”, besluit Vanneste.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is