N-VA vraagt meer aandacht voor sterretjesweiden op Beernemse begraafplaatsen

Op 3 maart 2021, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

Op de gemeenteraad van 25 februari 2021 vroeg Lien De Wispelaere aan het Beernemse gemeentebestuur om het initiatief ‘Boven de Wolken’ financieel te ondersteunen. Deze organisatie geeft ouders van een stilgeboren kindje de mogelijkheid om een fotoreportage te laten maken. “Op die manier vraag de N-VA meer aandacht voor de bestaande sterretjesweiden in Beernem”, aldus De Wispelaere.

Vandaag zijn er weinig inwoners in Beernem die de sterretjesweiden in Beernem kennen. Een sterretjesweide is een begraafplaats voor niet-levensvatbare kindjes.  Lien De Wispelaere vroeg aan het gemeentebestuur om de mogelijkheid om stilgeboren kindjes te kunnen begraven en herdenken beter bekend te maken in Beernem.

Geef financieel duwtje aan Boven De Wolken

Daarnaast zette De Wispelaere ook het initiatief Boven De Wolken in de kijker. “Deze organisatie biedt ouders van een stilgeboren kindje de mogelijkheid om een fotoreportage te laten maken. Een kostbare herinnering die een houvast kan zijn voor ouders tijdens het verwerken van hun verdriet. Op die manier  hebben ouders ook een blijvende, tastbare herinnering. De organisatie bestaat uit vrijwilligers en is voornamelijk afhankelijk van giften. Zo’n mooie initiatieven moeten we als lokaal bestuur te ondersteunen.” De Wispelaere vroeg om deze organisatie een financieel duwtje in de rug te geven en jaarlijks een kleine bijdrage te schenken. Schepen van Begraafbeleid Waerniers (CD&V) beloofde het voorstel te onderzoeken.

Drie sterretjesweiden in Beernem

De vorige legislatuur werden in Beernem onder impuls van toenmalig schepen Gijs Degrande (N-VA) drie sterretjesweiden gerealiseerd. Het eerste rouwplekje voor stilgeboren kindjes kwam er in Oedelem op de begraafplaats Hogenakker. Ook de Begraafplaatsen van Moeder Gods en St-Joris kregen een sterretjesweide. Op elke sterretjesweide werd ook een monumentale steen met een kaligrafische spreuk voorzien.