N-VA reageert ontgoocheld op uitstel bouw nieuwe school voor De Notelaar

Op 27 november 2023, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Openbare werken
N-VA reageert ontgoocheld op uitstel bouw nieuwe school voor De Notelaar

N-VA Beernem reageert ontgoocheld op het nieuws dat de bouw van de nieuwe gemeenteschool wordt uitgesteld tot eind 2027. “Dit dossier zit, in tegenstelling tot de vele beloftes van de burgemeester en het gemeentebestuur, al van in het begin organisatorisch niet goed in elkaar. We hebben dat de voorbije jaren verschillende keren gecommuniceerd. Vandaag krijgen we jammer genoeg gelijk en dat hadden we liever anders gezien. Het kon ook anders zijn gelopen, had men geluisterd en het dossier in handen genomen. Hopelijk betekent uitstel geen afstel en is de pauze niet de voorbode van de stopzetting van het gemeentelijk onderwijs in onze gemeente. We roepen het schepencollege op om snel perspectief te bieden aan alle betrokkenen”, stellen N-VA-gemeenteraadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse.

N-VA Beernem pleit al jaren voor de renovatie van gemeenteschool De Notelaar. Vorige legislatuur werkte toenmalig schepen van Onderwijs Jef Vansteenhuyse een kant-en-klaar dossier voor een renovatie en nieuwbouw in de Knesselarestraat en bracht dat op de gemeenteraad van november 2018. CD&V, Vooruit en Groen beslisten evenwel om dat project af te voeren en van nul te herbeginnen. Diezelfde partijen beslissen nu om de bouw van een nieuwe gemeenteschool uit te stellen tot eind 2027.

Nieuwe project werd foutidkef voorgesteld

“Helaas werd al snel duidelijk dat het nieuwe dossier niet goed in elkaar zat. De nieuwe piste was te weinig doordacht, er waren nog veel vraagtekens en losse eindjes over het aantal klassen, de speelplaats, de mogelijkheden voor externe gebruikers de ontsluiting enz. Jammer is ook dat het nieuwe project niet correct werd voorgesteld. De polyvalente zaal bleek al snel onhaalbaar en de groene buitenruimte bleek eigenlijk een verkaveling te zijn”, stelt fractieleider Gijs Degrande.

Uitstel  mag geen voorbode zijn om gemeentelijk onderwijs stop te zetten

N-VA Beernem bleef zich niettemin constructief opstellen en lanceerde de voorbije jaren met wisselend succes concrete voorstellen om het project te verbeteren. “In tegenstelling tot de aankondigingen blijkt helaas duidelijk dat het dossier organisatorisch niet goed is voorbereid. In die mate zelfs dat we met de N-VA – als pleitbezorger van het eerste uur – voor de zomer zelfs aan de noodrem hebben moeten trekken. Om te vermijden dat de kleutertjes van De Notelaar en kinderen Bevertjes jarenlang in moeilijk situatie terecht zouden komen, was het nodig de pauzeknop in te drukken. Vandaag krijgen we jammer genoeg gelijk. En dat hadden we liever anders gezien. We roepen meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit om snel perspectief te bieden aan alle betrokken actoren. De uitstel van dit dossier mag ook voorbode zijn voor de stopzetting van het gemeentelijk onderwijs in onze gemeente”, besluiten Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande.