N-VA blijft aandringen op vernieuwing stationsomgeving

Op 12 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

De vernieuwing van de stationsomgeving van Beernem laat voor de N-VA al te lang op zich wachten. De NMBS besliste wel al het stationsgebouw plat te gooien maar het blijft onduidelijk wanneer de stationsomgeving wordt heraangelegd en hoe die er zal uitzien. Eerste schepen Gijs Degrande (N-VA): ‘De NMBS mag voor N-VA Beernem niet langer talmen met de aanleg van een nieuwe stopplaats en de herinrichting van het stationsplein en - omgeving. Meer dan een jaar geleden al drongen wij aan op duidelijkheid en een snelle vernieuwing van de stationsbuurt. Ondertussen werd het stationsgebouw gesloopt maar over de volgende concrete stappen blijft het onduidelijkheid troef. Daar willen we snel verandering in.’

Stoppen met plannen maar uitvoeren

Vorig jaar interpelleerde N-VA-parlementslid Koenraad Degroote op vraag van N-VA Beernem federaal van Mobiliteit minister Bellot (MR) nog over de situatie. Mobiliteitsminister Bellot stelde toen dat de plannen voor een nieuw station en stationsomgeving van 2011 definitief werden geschrapt. Het volledige, oorspronkelijke ontwerp van het stationsgebouw en van een deel van de stationsomgeving zou worden herzien maar volgens de minister waren de nieuwe plannen nog niet klaar. ‘Een jaar later weten we eigenlijk nog niet veel meer,’ stelt Gijs Degrande, die blijft aandringen op concrete stappen vooruit. ‘Met dagelijks 700 reizigers zijn nieuwe investeringen in en rond het station noodzakelijk. Het stationsplein ligt er vandaag verweesd bij, zeker nu de NMBS het stationsgebouw heeft gesloopt. Dat zien we graag anders. En liefst op korte termijn. Daarom gaat Kamerlid Degroote de kwestie op onze vraag opnieuw aankaarten bij de minister.

Station is belangrijk voor Beernem

De vernieuwing van de site hinkt achter op de stationsbuurt die in volle ontwikkeling is. Voor de N-VA is het hoog tijd dat er effectief stappen vooruit worden gezet. ‘We vragen voldoende parking en fietsenstalling, een aantrekkelijke aanleg van het stationsplein en op zijn minst een overdekte wachtruimte voor de wachtende reizigers. Naast de perronvernieuwing dringen we ook aan op een verbetering van het comfort en het gemak van de reizigers. Dat betekent voldoende betaalautomaten en duidelijke informatieverstrekking. Bij de herinrichting is een vlotte en duidelijke afstemming van voetgangers, fiets- en busverkeer cruciaal. In het bijzonder moet er een oplossing komen voor veilig fietsen tussen Stationsstraat en Wingenesteenweg.’