N-VA Beernem zet energiecrisis opnieuw op agenda van de gemeenteraad

Op 14 september 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Net als in maart 2022 pleit de N-VA op de gemeenteraad van 16 september 2022 voor extra initiatieven om energie te besparen in Beernem. “Zes maanden geleden was de energiefactuur voor de gemeente al gestegen met 291.000 euro en sindsdien zijn de prijzen blijven stijgen. De voorbije drie jaar heeft deze beleidsploeg geen enkele structurele energiebesparende maatregel genomen. Heel wat inwoners en verenigingen hebben ook extra ondersteuning nodig wegens de gestegen energieprijzen. Gezien de dramatische financiële situatie van Beernem maken we ons echter weinig begoochelingen”, vertellen N-VA gemeenteraadleden Gijs Degrande en Arthur Mortier.

Op de vraag hoe Beernem energie zou besparen, kwam schepen Jan Vanassche (Groen) in maart 2022 niet veel verder dan enkele vrijblijvende maatregelen. “Zo zou men de verwarming in gemeentelijke gebouwen en sportinfrastructuur lager zetten en het energieverbruik proberen te beperken. Op de gemeenteraad polsen we naar een stand van zaken en vragen we extra acties. Zo moet de gemeente eindelijk het energieverbruik van haar gebouwen en activiteiten in kaart brengen en op basis daarvan gerichte maatregelen nemen”, aldus Mortier.

Ook voor heel wat Beernemse  inwoners en verenigingen zijn de gestegen energieprijzen een harde noot om te kraken. “Heel wat lokale besturen bieden hen bijkomende hulp. Gezien het gebrek aan financieel beleid van CD&V, Groen en Vooruit is er amper budgettaire ruimte in Beernem voor de aanpak van deze energiecrisis. Het is dus maar de vraag of de gemeente hiervoor extra centen zal voorzien. Zo stijgt de gemeentelijke schuld in 2024 naar een recordbedrag van 29 miljoen euro. We zijn bijzonder bezorgd en kunnen alleen maar hopen dat de energieprijzen zo snel mogelijk fors dalen”, besluit fractieleider Gijs Degrande.