N-VA Beernem wil kwetsbare mensen en senioren digitaal ondersteunen via BEEGO

Op 15 januari 2021, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Communicatie en Dienstverlening, Senioren, Welzijn – OCMW

Op de gemeenteraad van 19 december stelde N-VA Beernem aan het gemeentebestuur voor om samen te werken met BEEGO. “Via dit nieuwe bedrijf helpen informatica-studenten mensen aan huis of vanop afstand met alles wat digitaal is. Door samen te werken met BEEGO helpen we kwetsbare groepen en zorgen we voor een nieuwe e-inclusieve aanpak in Beernem” stelt gemeenteraadslid Christine Stroobandt.  Het gemeentebestuur zal onderzoeken hoe BEEGO geïntegreerd kan worden in de werking van de Digidokter.

De digitale revolutie zorgt ook in ons land voor achterblijvers: meer dan een derde van de Belgen scoort zwak wat digitale vaardigheden betreft en zowat 1 op 10 gebruikt het internet niet. Vier op tien Belgen riskeren digitale uitsluiting.  Gemeenteraadslid Christine Stroobandt: “Digitale uitsluiting zorgt in een digitale wereld voor sociale uitsluiting. Dit probeert Beego tegen te gaan. Deze sociale start-up stuurt getrainde informatica-studenten aan huis om mensen te helpen met alles wat digitaal is. De studenten geven uitleg  met als doel  mensen digitaal zelfredzaam te maken”.

Digicheques voor kwetsbare mensen

In Beernem leveren Mirte, de seniorenraad en de bibliotheek veel inspanningen om iedereen wegwijs te maken in de digitale maatschappij. Toch worden nog veel mensen niet bereikt. Beego beschikt over een uitgebreid aanbod voor lokale besturen. “Zo kunnen steden en gemeentes digicheques verkopen aan een gunstig tarief.  Deze kunnen dan gebruikt worden als betaalmiddel voor de diensten van BEEGO. Zo wordt het gemeentelijke zorgbudget ingezet voor de juiste doelgroepen”, aldus Stroobandt.

Integratie binnen werking van Digidokter

De burgemeester antwoordde op de zitting dat het gemeentebestuur het bestaande aanbod van de Digidokter in de bibliotheek verder  zal uitwerken.  Momenteel kunnen mensen iedere derde zaterdag van de maand terecht in de bib bij de Digidokter voor digitale vragen.  Het gemeentebestuur zal onderzoeken op welke manier het aanbod van BEEGO kan geïntegreerd worden in de werking van de Digidokter. “Dit beantwoordt jammer genoeg niet aan de doelstelling van BEEGO. Dit nieuwe bedrijf wil namelijk ook de mensen bereiken die niet naar de bibliotheek gaan”, besluit Stroobandt.

Alle info over BEEGO vind je via www.beego.be