N-VA Beernem wil gemeenschapsdienst voor sluikstorters

Op 28 februari 2020

Zwerfafval en sluikstort zorgen voor heel wat ergernis bij de Beernemse inwoners.  N-VA Beernem wil daarom sluikstorters een halt toeroepen. De partij lanceerde op de gemeenteraad van 20 februari 2020 het voorstel om consequent gemeenschapsdienst aan te bieden aan wie betrapt wordt op sluikstorten. “Afval achterlaten op het openbare domein tolereren wij op geen enkele manier. Door het aanbieden van gemeenschapsdienst, wijzen wij sluikstorters op hun ergerlijk gedrag en confronteren we hen met de gevolgen”. Jammer genoeg keurden meerderheidspartijen CD&V, Groen en S.PA het N-VA-voorstel af.

Wie vandaag afval achterlaat en betrapt wordt, kan in Beernem een GAS-boete krijgen. Sinds 2014 kan Beernem ook alternatieve maatregelen opleggen aan sluikstorters. Degrande: : “Een van de potentiële maatregelen is gemeenschapsdienst aanbieden in de vorm van een onbepaalde prestatie.  Deze maatregel wordt echter amper of nooit gebruikt. De sanctie kan ook niet verplicht worden. De overtreder moet nog altijd akkoord gaan. Met ons voorstel willen wij de volgorde omdraaien.  Wie betrapt wordt op het achterlaten van afval, wordt systematisch gemeenschapsdienst aangeboden”.

Gemeenschapsdienst kan op verschillende manieren

Het vervullen van de gemeenschapsdienst kan op verschillende manier ingevuld worden. Degrande: “Dit kan door het meewerken met een opruimactie in het kader van het Vlaamse project Mooimakers. Ook mee op de baan gaan met de gemeentelijke groendienst of met Proper en Net is een mogelijkheid.  Belangrijk is dat de gemeenschapsdienst geen dwingende verplichting is. Wel is het een consequente houding die het gemeentebestuur aanneemt tegenover iedere overtreder”.

CD&V, Groen en S.PA gaan niet akkoord met principe

Helaas gingen CD&V, Sp.a noch Groen niet akkoord met het principe en stemden ze het N-VA-voorstel weg. "Een teleurstellende vaststelling”, vindt Degrande. “Nochtans is iedereen het erover eens dat sluikstorten niet kan. We moeten de daad bij het woord voegen en kordaat optreden. Zo niet heb je een probleem met geloofwaardigheid. Dit voorstel kon een belangrijk signaal zijn dat we sluikstorten in Beernem niet tolereren, dat we daar ook daadkrachtig tegen optreden en dat wie hardnekkig toch volhardt in de boosheid, met zijn of haar gevolgen geconfronteerd wordt.”

In 2019 slechts één boete

Dat de aanpak van zwerfvuil in Beernem duidelijk geen prioriteit is voor de meerderheidspartijen CD&V, S.PA en Groen blijkt verder uit cijfers. Uit een mondelinge vraag die Jef Vansteenhuyse stelde op de gemeenteraad van januari 2020 over de inzet van de mobiele camera, blijkt dat er in 2019  slechts één boete werd uitgeschreven aan sluikstorters.  Degrande: “De resultaten van de mobiele camera in Beernem zijn dus zeer pover. En op dit moment wordt de camera zelfs niet meer ingezet. Dat is zwaar teleurstellend. Sensibilisering is een ding maar voor een effectieve aanpak moeten we ook meer controleren en handhaven in Beernem”.