N-VA Beernem wil ceremonie voor succesvolle inburgeraars

Op 17 september 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. N-VA Beernem wil nieuwe Vlamingen die succesvol een inburgeringstraject hebben afgelegd, in de kijker zetten tijdens een ceremonie van de inburgeraar. Fractieleider Gijs Degrande: 'Terecht verwachten we van nieuwkomers dat zij bijdragen aan onze samenleving. Het inburgeringstraject biedt tegelijk de noodzakelijke handvaten en kansen om een succesvolle integratie en participatie mogelijk te maken. Op een officieel en plechtig moment willen we deze nieuwe Vlamingen in de bloemetjes zetten voor hun engagement om zich in te burgeren. Tegelijk willen we hen aanzetten om actief aan onze samenleving te blijven deelnemen.'

Inburgering in Beernem

Een belangrijk onderdeel van het inburgeringstraject bestaat uit een cursus maatschappelijke oriëntatie (MO). Daarin krijgen nieuwkomers de nodige kennis en vaardigheden aangereikt om actief deel te nemen aan onze samenleving. Ook de waarden en normen van onze Vlaamse samenleving, zoals de democratische rechtstaat, vrijheid en gelijkheid tussen man en vrouw, komen aan bod. Daarnaast krijgt de nieuwkomer een cursus Nederlands als tweede taal (NT2). Gijs Degrande: ‘Inburgering is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de maatschappij,  de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen. Tijdens een inburgeringstraject krijgen nieuwkomers de nodige handvaten om dat te doen. De kennis van de Nederlandse taal is dé sleutel tot integratie in de samenleving. Ook daar wordt terecht zwaar op ingezet.’ In 2017 meldden 21 nieuwkomers  uit Beernem zich aan bij een onthaalbureau. Dat jaar tekenden 10 nieuwe Beernemnaars een inburgeringscontract en behaalden 13 nieuwe Vlamingen met succes hun inburgeringsattest.

Plechtig moment

Wie met succes zijn of haar inburgeringstraject afrond, krijgt een attest van inburgering. ‘Het zou een mooi signaal zijn als we deze nieuwkomers in de bloemetjes zetten als bedanking voor hun inspanningen. Tegelijk kan het een stimulans zijn om actief te blijven deelnemen aan onze gemeente. In heel wat Vlaamse steden en gemeenten is zo’n plechtig moment een echt succes.’