N-VA Beernem vraagt maximale ondersteuning voor organisatoren van evenementen en culturele verenigingen

Op 24 september 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, coronacrisis

Op de gemeenteraad van 17 september stelde Gijs Degrande voor om het OC De Kleine Beer en de sport- en gemeenschapscentra in Beernem te laten screenen op veiligheidsrisico’s. Deze screening kan gratis gebeuren met de Covid Infrastructure Risk Model die de Vlaamse Regering heeft ontwikkeld. Daarnaast deed Degrande nogmaals de oproep om de Vlaamse Corona-noodsteun van 165 000 euro effectief aan Beernemse verenigingen toe te kennen. ”Nu gaat slechts 25 000 euro rechtstreeks naar onze verenigingen. Dit is niet correct. Bovendien moeten we er alles aan doen opdat het Beernemse culturele leven optimaal kan hervatten”, aldus Gijs Degrande.

De Vlaamse Regering werkte samen met de cultuursector en virologen een werkbaar kader uit voor de zalen in de cultuursector. Degrande: “Zalen moeten nog maar één stoel vrijlaten tussen elke toeschouwer of bubbel.  Met deze vereenvoudigde maatregel kunnen zalen op meer dan 60 procent capaciteit werken. Dit betekent dat de theaterzaal van OC De Kleine Beer 100 personen per evenement kan ontvangen. Dat is goed nieuws voor de  programmatie van het ontmoetingscentrum en voor onze inwoners die willen genieten van het cultuuraanbod in Beernem”.

Screen OC De Kleine Beer  met nieuwe COVID Infrastructure Risk Model

Gijs Degrande vroeg op de gemeenteraad om organisatoren  duidelijkheid te bieden en  maximaal te ondersteunen om evenementen COVID-veilig te organiseren. ‘Dit kan met de gloednieuwe matrix die  de Vlaamse Regering heeft ontwikkeld. Met het zogeheten Covid Infrastructure Risk Model  is het mogelijk om OC De Kleine Beer, onze gemeenschapscentra en  sporthallen te screenen op veiligheidsrisico’s. Op basis van de checklist verleent de bevoegde minister advies aan de lokale overheid”.

Vlaamse Corona-noodsteun wordt niet correct verdeeld

Ondanks het nieuwe kader voor de cultuursector  blijft het zeer moeilijk om een voorstelling op een  rendabele manier te organiseren. “Voor veel verenigingen en organisatoren is dit een enorme financiële uitdaging. De Vlaamse Regering trok niet voor niks 165 000 euro uit voor de ondersteuning van de sport-, culturele en jeugdverenigingen in Beernem. In het coronaplan van CD&V, Groen en S.PA komt van dat bedrag slechts 25 000 euro rechtstreeks terecht bij de verenigingen. Dit is niet correct. Daarom blijven we ons voorstel opnieuw herhalen: verdubbel dit jaar nog  de subsidies voor de Beernemse verenigingen. Dit betekent een financiële injectie voor onze verenigingen van 68 000 euro. En voorzie 50 000 euro in plaats van 25 000 euro voor het nood- en heropstartfonds voor de erkende verenigingen”, besluit Degrande.