N-VA Beernem vraagt gemeentelijke verlaging waterfactuur te onderzoeken

Op 26 oktober 2021, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Begin oktober bleek in de media dat de waterfactuur in West-Vlaanderen het allerhoogst is voor inwoners van Beernem. Raadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA) kaartte de problematiek aan in de gemeenteraad van oktober. “Onze gemeente heft 1,4 maal de gemeentelijke bijdrage voor de afvoer van afvalwater. Dit is het maximumtarief in Vlaanderen. Samen met stijgende elektriciteits- en gasfacturen zorgt dit voor stevige vaste kosten voor onze inwoners. Wij vragen om te onderzoeken of het gemeentelijk aandeel in die waterfactuur kan verlaagd worden”. De meerderheid weigerde echter op de vraag van N-VA in te gaan.

De waterfactuur in Vlaanderen bestaat uit drie onderdelen: de productie en levering van drinkwater, de zuivering van afvalwater en de kostprijs voor de afvoer van het afvalwater.  Dit laatste onderdeel is de zogeheten gemeentelijke bijdrage waarmee rioleringen aangelegd en onderhouden worden. Het is de gemeente Beernem die deze laatste bijdrage bepaalt.  Afhankelijk van het verbruik betalen inwoners uit Beernem tussen 23 en 79 euro meer per jaar dan de  inwoners van Menen, de goedkoopste gemeente in onze provincie.  Raadslid Jef Vansteenhuyse: “In onze gemeente geldt het maximumtarief in Vlaanderen. Dat betekent dat onze inwoners jaarlijks samen een bedrag van 850.000 euro bijdragen aan Beernem. Wij vragen dat het gemeentebestuur in dialoog gaat met drinkwatermaatschappij Farys en een mogelijke verlaging onderzoekt”.
Meerderheid houdt vast aan maximumtarief
Uit cijfers die Vansteenhuyse opvroeg bij  Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een gemiddeld gezin uit Beernem per jaar in totaal 386 euro betaalt voor de waterfactuur.“84 euro is voorzien voor de productie en levering van drinkwater terwijl 119 euro gaat naar de zuivering van het afvalwater. De kostprijs voor de afvoer van het afvalwater of de gemeentelijke bijdrage bedraagt tenslotte 183 euro. De stevige waterfactuur is eigenlijk een derde belastingbrief geworden en komt bovenop de gas- en elektriciteitsfacturen die de voorbije maanden enorm gestegen zijn. Dit is niet evident voor mensen die het financieel al moeilijk hebben,” aldus Vansteenhuyse. De N-VA vroeg daarom om de daling van de gemeentelijke bijdrage te onderzoeken. CD&V, Groen en Vooruit verklaarden evenwel te blijven vasthouden aan het maximumtarief.