N-VA Beernem vraagt calamiteitenplan voor gemeentelijk archief

Op 8 juni 2023

Op de gemeenteraad van 24 mei 2023 stelde N-VA Beernem voor om een calamiteitenplan op te stellen voor het gemeentelijk archief. “Een calamiteitenplan bevat de nodige stappen en maatregelen die schade of verlies bij waardevolle documenten door een uitzonderlijk incident of calamiteit zoals een brand of overstroming voorkomt of minimaliseer”, verduidelijkt gemeenteraadslid Barbara Vandenbrande. Het gemeentebestuur antwoordde positief en zal het voorstel verder onderzoeken.

Het archief van de gemeente Beernem beschikt over heel wat waardevolle documenten. “Calamiteiten of zeldzame gebeurtenissen zoals een brand, stroomstoring, rookontwikkeling, een waterlek, een storm, een overstroming zijn echter altijd mogelijk. Om daarop voorbereid te zijn, beschikken verschillen Vlaamse steden en gemeenten over een calamiteitenplan. Dit is een stappenplan met maatregelen en acties gericht op de omgeving van een voorwerp of collectie met als doel om toekomstige schade of verlies te voorkomen en te minimaliseren”, weet Vandenbrande.

Het calamiteitenplan bereidt dus voor op noodsituaties en zorgt voor de preventieve bewaring van het gemeentelijk archief. “Een calamiteit kan men niet voorkomen. Men kan zich wel zo goed mogelijk voorbereiden, zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Ook onze gemeente moet zo een plan ontwikkelen. Ze kan daarbij beroep doen op een calamiteitenabonnement bij een erkende instelling die beschikt over de nodige expertise in eerste hulp bij calamiteiten met erfgoed”, besluit raadslid Vandenbrande.