N-VA Beernem stelt 10 maatregelen voor in de strijd tegen Corona

Op 15 maart 2020

In de strijd tegen het Corona-virus stelt N-VA Beernem tien concrete maatregelen voor om zoveel mogelijk Beernemnaars te ondersteunen die getroffen zijn. De N-VA heeft daarbij speciale aandacht voor de vele getroffen ondernemers. Zo wil de partij een extra premie van 1000 euro voor horecazaken die de volledige crisisperiode moeten sluiten. Daarnaast wil de partij dat de gemeente een horecabon van vijf euro schenkt aan iedere inwoner die na de crisis kan besteed worden bij de verschillende Beernemse horecazaken. N-VA Beernem bezorgt deze maatregelen aan de andere partijen om er zo snel mogelijk werk van te maken.

“Deze crisis kunnen we enkel samen bedwingen”, stelt fractieleider Gijs Degrande.  “Om te beginnen door het hoofd koel te houden en de richtlijnen zo goed mogelijk te volgen. Samen beschermen we wie het meest kwetsbaar is en willen er zijn voor mensen die in isolement dreigen te geraken. We hebben ook bijzondere aandacht voor onze getroffen ondernemers.  Wij willen de strijd tegen Corona ook in onze gemeente aangaan. Daarom stellen wij een pakket van kleine maatregelen voor om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen die getroffen zijn”.

Dit zijn de tien maatregelen van N-VA Beernem.

1. N-VA Beernem wil 1000 euro extra voor horecazaken die de volledige crisisperiode moeten sluiten.  Vlaanderen voorziet al een hinderpremie van 4000 euro. De N-VA wil dat Beernem dat bedrag aanvult met 1000 euro.
  2. Iedere Beernemnaar krijgt van de gemeente  een horecabon van 5 euro die kan gebruikt worden bij Beernemse horecazaken van zodra de crisis voorbij is.
  3. In onze woonzorcentra wordt een ‘babbelbox’ voorzien  zodat bewoners via skype contact kunnen hebben hun familie. Er wordt technische ondersteuning voorzien in de vorm van extra computers, begeleiding en grote schermen.
  4. Er worden belrondes opgezet om een babbeltje te maken met mensen die in isolement dreigen te geraken.
  5. De bibliotheek zorgt voor voorleesmomenten via skype en sociale media. De focus gaat daarbij naar de allerkleinsten maar ook naar de oudere dorpsgenoten.
  6. Horeca- of handelszaken die maaltijden en producten aan huis leveren, krijgen de nodige begeleiding en promotie via Visit Beernem en de gemeentelijke kanalen
  7. De sportdienst voorziet online ideeën om thuis aan sport te doen.
  8. De gemeente vangt  de annulatiekosten op voor jeugdverenigingen die een weekend of kamp hebben moeten afzeggen.
  9. Verenigingen die omwille van de coronacrisis een evenement hebben moeten annuleren in een van de Beernemse gemeenschapscentra krijgen kosteloos een nieuwe datum.
  10. Boodschappen doen of een kaartje of tekening sturen naar mensen die in afzondering zitten, zijn kleine maar belangrijke initiatieven die we heel hard aanmoedigen.