N-VA Beernem gaat voor radicaal digitaal

Op 28 mei 2020, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening

Met zes gerichte maatregelen wil de N-VA dat Beernem na de coronacrisis radicaal inzet op digitalisering.  De partij brengt deze voorstellen op de gemeenteraadscommissie van 9 juni 2020. “COVID 19 toont aan dat digitalisering de toekomst is. Het gemeentebestuur moet niet één maar twee versnellingen hoger schakelen. Een duidelijke visie is nodig. Zowel de interne werking als de dienstverlening naar de burger moeten radicaal digitaal”, stelt gemeenteraadslid Branco Francois.

 

N-VA werkte de voorbije weken aan een vijftrapsraket  om Beernem te doen heropleven na de coronacrisis. Deze raket bestaat uit vijf pijlers: een financiële, economische,  gemeenschaps-, zorg- en digitale pijler. De partij lanceerde eerder al 12 meer dan 40 concrete voorstellen uit.. Nu werkte de partij ook zes digitale  voorstellen uit. 

“De Coronacrisis toont heel goed aan dat digitalisering de toekomst is”, stelt Branco Francois. Telewerk en  digitale communicatie in de gemeentelijke dienstverlening en het onderwijs zijn de toekomst. “In het verkiezingsprogramma van de N-VA stond een uitgebreid en omvattend pakket van digitale maatregelen. In het meerjarenplan van CD&V, Groen en S.PA is er jammer genoeg amper aandacht voor digitalisering.  Een digitale visie is nodig. Nu nog meer dan vroeger. We zitten op een scharniermoment en mogen de digitale trein niet missen”, aldus Francois.

 

Digitaal is het nieuwe normaal

“Technologie en digitalisering bieden de mogelijkheid om zaken efficiënter te behandelen, wat maakt dat er tijd en middelen vrijkomen die kunnen worden ingezet voor meer kwetsbare doelgroepen”, vult gemeentraadslid Arthur Coucke aan. “Digitalisering en technologie staan ten dienste van de burger en de onderneming en zijn geen doel op zich. De N-VA gaat voor radicaal voor een doorgedreven digitalisering van de gemeentelijke diensten en doet dat op basis van vier principes”.

  1. Digitaal eerst. Nieuwe processen vertrekken vanuit een digitale manier van denken. Radicale digitalisering en automatisering zijn de regel, niet de uitzondering.
  2. Vereenvoudigen. Processen worden eerst sterk vereenvoudigd of geschrapt. Enkel kern-processen blijven over en worden digitaal.
  3. Modulair. ICT wordt geïmplementeerd in gefaseerde, zo klein mogelijke deeloplossingen (modules). Risico’s worden beperkt door geen – of alleen geïsoleerde – maatwerkoplossingen te gebruiken.
  4. Eenmalige gegevensopvraging. Toepassingen gebruiken te allen tijde de beschikbare gegevens uit authentieke bronnen. We vragen onze burgers niet opnieuw om gegevens die de overheid al ter beschikking heeft.

 

Concrete voorstellen

Dit zijn de zes voorstellen die N-VA Beernem op de gemeenteraadscommissie van 9 juni 2020 zal landeren.

  1. ‘Maakmijnstraat’ laat burgers problemen in het openbaar domein melden aan de gemeente. Anderen kunnen nakijken of het probleem al gemeld is – wat hen mogelijks geruststelt; de melder zelf wordt verder op de hoogte gehouden van de opvolging van het probleem
  2. Burgers verwachten dat men heel wat informatie gewoon op het internet kan vinden. We stellen daarom zoveel mogelijk informatie op een geordende, eenvoudig toegankelijke en vlot doorzoekbare wijze op de webpagina ter beschikking. Waar nodig, gebeurt dat bovendien in een online in te vullen vorm. De website is aan een heuse update toe.
  3. Hoewel de technologische evolutie niet stilstaat en de bevolking steeds vaker alles online regelt, heeft niet iedereen toegang tot de digitale wereld. We voorzien in bibliotheken en op andere nuttige openbare plaatsen computers met internettoegang, zodat burgers van de digitale overheidskanalen kunnen gebruikmaken.
  4. De N-VA wil via een audit de werking van het gemeentelijke apparaat onder de loep nemen, en kijken welke beleids- en uitvoeringsprocessen beter en sneller kunnen. Een efficiënte werking levert voordelen op voor zowel de gemeentelijke ambtenaren als de inwoners.
  5. Digitale elektronische informatieborden, strategisch geplaatst in de woonkernen verspreiden boodschappen van algemeen nut, het mee promoten van gemeen-schapsversterkende initiatieven binnen de gemeente en het lokaal handelsaanbod beter bekend te maken bij de burger. Het gebruik ervan is voor de gemeente, voor de verenigingen en voor de lokale handelaars en ondernemers gratis. Uiteraard is een gebruiksreglement opgemaakt, in het bijzonder voor de commerciële boodschappen.
  6. Beernem zet in op versnelde digitalisering van haar dienstverlening en administratieve vereenvoudiging. Het digitaal loket werken we verder uit tot een uniek loket waar burgers, verenigingen en ondernemers eenvoudig en snel aanvragen kunnen indienen en de status van hun aanvraag permanent digitaal opvolgen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is