Lien De Wispelaere pleit voor oprichting van sterrenregister voor stilgeboren kinderen

Op 12 december 2023, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

Op de gemeenteraad van november 2023 stelde Lien De Wispelaere (N-VA) voor om in Beernem een symbolisch sterrenregister aan te leggen. “Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap hebben wettelijk nog geen mogelijkheid om het te laten registreren. Dat maakt de lange periode van rouw die volgt op het verlies, niet eenvoudiger. Door dit sterrenregister kunnen ouders wel symbolische aangifte doen van hun kindje”, vertelt De Wispelaere.

“Als ouders ook symbolisch aangifte kunnen doen van hun stilgeboren kindje, kan hen dit helpen met het verwerken van dit intens verdriet. Zo krijgen ouders de erkenning dat hun kindje echt geboren is. Naast onze mooie sterretjesweides en koesterstenen, is zo een geboorteregister voor sterrenkinderen een waardevolle aanvulling voor ouders die een kindje verliezen”, vertelde De Wispelaere op de gemeenteraad. Het gemeentebestuur reageerde positief op het voorstel van de N-VA en bekijkt de mogelijkheden om het register te realiseren.