Internationale topaffiche op Lekker Klassiek

Op 7 april 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Toerisme

Zondag 22 april strijkt Lekker Klassiek voor de vierde editie neer in het prachtige kerkje van Sint-Joris. Schepen van cultuur Gijs Degrande (N-VA) kijkt uit naar een topeditie: ‘Met het bejubelde Testore Quartet halen we absolute wereldtop in huis. Voor deze editie werken we opnieuw samen met het internationaal kamermuziekfestival Arte Amanti. Ondertussen kan Lekker Klassiek op een trouw publiek en stijgende belangstelling rekenen.’

Absolute top

De leden van het Testore Quartet vormen een unieke combinatie van toptalent uit Duitsland, China, de Verenigde Staten en Israël. Het topkwartet telt onder meer Thomas Reif in de rangen, finalist in de recentste Koningin Elisabethwedstrijd voor viool in 2015. Het ‘voorprogramma’ wordt naar goede gewoonte verzorgd door jong, uitzonderlijke talent uit eigen land. Arthur Daems werd op zijn vijftiende als ‘jong talent’ toegelaten aan het Brusselse conservatorium en won al tweemaal de Cellowedstrijd Edmond Baert in de categorie -18.

Groeiend succes

De vernieuwende formule van Lekker Klassiek slaat duidelijk aan. ‘Het concept van Lekker Klassiek is eenvoudig maar ijzersterk : een klassiek concert in een uniek historisch decor met als lekkere afsluiter een aperitiefje,’ aldus cultuurschepen Degrande. ‘We zijn ondertussen aan de vierde editie toe en in het najaar volgt een vijfde. Elke editie tellen we meer bezoekers. Stillaan groeit Lekker Klassiek uit tot een gesmaakte traditie.’

Topmuziek op toplocaties

Eind vorig jaar was het prachtige kasteel Ten Torre in Oedelem nog het unieke kader voor Lekker Klassiek. Toen bracht het gerenommeerde strijkkwartet Akthamar met onder meer Brugs supertalent Astrid Wauters een fel gesmaakt concert met werk van Schubert en Ravel. Schepen van cultuur Gijs Degrande : ‘Voor het najaar van 2018 kunnen we opnieuw uitkijken naar een uitzonderlijke plek in onze gemeente. Dan zijn we te gast in kasteel Hontzocht in Beernem. We zijn bijzonder trots dat we dit programma kunnen brengen op deze uitzonderlijke locaties.’