Het zwembaddosier van Beernem - De stemverklaring van N-VA Beernem

Op 28 maart 2021, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Sport & vrije tijd

Een oplossing voor het zwembad is nodig. Daar twijfelt niemand aan. Onze bezorgdheid gaat niet over het ontwerp, de tekeningen en plannen zelf. Ook niet over de nood aan voldoende zwemwater of het type zwembad dat Beernem nodig heeft. Daar is iedereen het over eens. Wel hebben we vragen bij de opbouw van het dossier.

De N-VA-fractie is altijd al vragende partij geweest om partners te zoeken voor de realisatie van het zwembad. Dat is niet uniek maar de gangbare praktijk. De voorbije tien jaar realiseerde géén enkele gemeente van een grootteorde als Beernem op eigen houtje dergelijk project. De reden daarvoor is ook duidelijk en evident. Dit is budgettair onverantwoord. Ook het ontbreken van een financieel plan stelt niet gerust.

De N-VA-fractie blijft pleiten voor een samenwerkingsverband met andere partners waarbij gedeelde doelstellingen, aanpak en financiering worden uitgewerkt. Dergelijke samenwerking moet mogelijk zijn. Vandaag wordt voor op de meest uiteenlopende domeinen samengewerkt. Denken we aan de samenwerking met Oostkamp op vlak van de vaccinatiestrategie en het vaccinatiecentrum, inzake ICT, de realisatie van de atletiekpiste, enz. We werken intergemeentelijk samen op vlak van woonbeleid, afval, energie, enz. Recent gaf Beernem nog haar openbare verlichting uit handen aan een intercommunale en straks wil men ook met de recyclageparken gaan samenwerken. Dergelijke samenwerking moet ook mogelijk zijn als het gaat over sportinfrastructuur met een bovenlokale dimensie, die bovendien een kostenplaatje heeft die de begroting voor deze legislatuur én die van de volgende legislaturen bezwaart.

Daarnaast vragen we transparantie in dit dossier. Deze bestuursperiode is meer dan twee jaar ver, er werd al een vergunningsaanvraag ingediend, allerhande vergaderingen met stakeholders zijn gebeurd maar het was pas op 25 maart 2021 dat de gemeenteraad het dossier voor het eerst mocht bespreken en dat in een kant-en-klare versie, te nemen of te laten.  Op eerdere vragen, o.m. i.k.v. de Meerjarenplanning en budgetwijzingen, maar bv ook in de gemeenteraad van januari 2021 kon géén antwoord worden gegeven over belangrijke vragen als de financiering.

De N-VA-fractie vraagt daarom nogmaals, om

1. snel duidelijkheid te verschaffen over de financiering van het zwembaddossier;
  2. in dit kader alsnog te zoeken naar partners voor dit project en;
  3. op zijn minst de mogelijkheid te laten aan potentiële partners om later in te stappen in dit verhaal.

Daartoe dienden we drie amendementen in. Alle amendementen werden weggestemd. Daarmee sluit de meerderheid de deur definitief voor eventuele partners die een deel van de financiering op zich kunnen nemen en zo de kostprijs van de bouw en toekomstige exploitatie naar beneden kunnen halen. Dat is een gemiste kans. Daarom kon de N-VA-fractie het punt niet goedkeuren. Dit is geen stem tegen het zwembad of het ontwerp, wel een vraag naar verantwoordelijkheid op vlak van bestuur en financieel beleid.”