Het belang van buurtcomités in Beernem

Op 29 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De diverse buurt- en wijkverenigingen spelen een belangrijke rol in het sociale leven van hun buurt. Ze zorgen er mee voor dat mensen zich thuis voelen in hun straat of buurt. Ze zijn broodnodig om van onze gemeente een hechte en warme samenleving te maken. Dat buren elkaar (her)kennen, is vaak mee aan hen te danken.

De N-VA erkent het belang van buurtcomités en wil buurt- en wijkwerking versterken. Daarom verdubbelen we met N-VA het werkingsbudget voor cultuur. Door wijk- en buurtwerkingen actief te ondersteunen, willen we de verbondenheid onder de Beernemse inwoners vergroten.

Want het gevoel trots te zijn dat je een inwoner bent van Beernem, Oedelem, Sint-Joris of Oostveld, dat begint in je eigen straat.

1. Beernem werkt een beleid op maat van de buurt- en wijkverenigingen uit. We willen nieuwe buurtverenigingen impulsen geven en bestaande wijkwerkingen versterken. Dat kan zowel op financieel vlak (bv. met buurtbudgetten) als organisatorisch (bv. d.m.v. een verzekering bij de organisatie van activiteiten).
  2. We stellen een nieuw mobiel podium, een bar en andere logistieke ondersteuning ter beschikking van verenigingen, buurtcomités, jong en oud die een evenement voor buurt of wijk willen organiseren.

3. Beernem zorgt voor een duidelijk aanspreekpunt voor buurt- en wijkverenigingen.

4. Sensibiliseringsacties zijn vaak per definitie buurtgericht (denken we aan zwerfvuil of aangepaste snelheid) en kunnen enkel aan kracht winnen wanneer de buurtbewoners hier zelf aan meewerken. We betrekken buurtverenigingen bij communicatie op maat van buurt of dorp.

5. Een jaarlijks vormings- en overlegmoment met de buurtcomités zorgt voor nieuwe ideeën en inspiratie, maakt hen wegwijs en geeft hen inspraak in de regelgeving en het aanbod van de gemeente.

6. We zorgen voor een duidelijk overzicht van alle reglementen en formulieren die buurt- en wijkverenigingen nodig kunnen hebben bij de organisatie van hun activiteiten.

7. We maken we werk van een projectsubsidie voor eenmalige evenementen en/of nieuwe projecten op basis van objectieve criteria.