Gouverneur schrapt gemeenteraadsbesluit adviesraden

Op 16 oktober 2020, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening

Op de gemeenteraad van februari 2020 legden de drie meerderheidspartijen aan de gemeenteraad de nieuwe statuten voor de gemeentelijke adviesraden voor.  Jammer genoeg bleken de statuten zeer vaag en vatbaar voor heel wat interpretatie. N-VA Beernem onthield zich daarom bij de stemming en formuleerde verschillende opmerkingen. Terecht blijkt nu want na een klacht van een Beernemse burger schrapte de West-Vlaamse gouverneur het volledige gemeenteraadsbesluit.  De vraag is nu wat er zal gebeuren met de adviezen die de voorbije maanden werden gegeven door een aantal nieuwe adviesraden.

Uiteraard zijn inspraak en advies van onze burgers via adviesraden voor de N-VA van cruciaal belang. Toch hadden wij heel wat bedenkingen bij de nieuwe statuten tijdens de gemeenteraad van februari.. Gemeenteraadslid Christine Stroobandt (N-VA): “In ons verkiezingsprogramma pleitten wij al voor een grondige hertekening van de adviesraden met onder meer tijdelijke raden en nieuwe thema’s. De hertekening zagen wij ook anders, zowel naar vorm als naar de inhoud. De nieuwe statuten bleken ook veel te vaag, onduidelijk en vatbaar voor heel wat interpretatie. Er was ook teveel sprake van een topdown-benadering in plaats van onderuit. Zo was het gevaar veel te groot dat het schepencollege zonder inspraak zelf de samenstelling en werking van de adviesraden zou bepalen. Daarom onthielden wij ons bij de stemming.”

Een burger van Beernem was dezelfde mening toegedaan en diende zelfs een klacht in bij de gouverneur van West-Vlaanderen. Het resultaat: de gouverneur geeft de N-VA gelijk over de volledige lijn en schrapt de gemeenteraadsbeslissing wegens de schending van de motiveringsplicht en de miskenning van het zorgvuldigheidsbeginsel. Helaas opnieuw een voorbeeld van onzorgvuldigheid van de huidige bestuurdersploeg.“Wat zal er nu gebeuren met de adviezen die al werden gegeven door een aantal nieuwe adviesraden? Met N-VA houden wij ons hart vast en hopen vooral dat er snel duidelijkheid en een correct en nieuw reglement komt,” besluit Christine Stroobandt.