Gijs Degrande “Wanneer neemt Beernem eerste energiebesparende maatregelen?”

Op 20 september 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Terwijl verschillende lokale besturen de voorbije maanden tal van initiatieven namen om energie te besparen, nam de gemeente Beernem nog geen enkele concrete maatregel. Dat bleek tijdens de gemeenteraadszitting van 15 september 2022. “In maart was al duidelijk dat  de energiefactuur voor de gemeente Beernem dit jaar zou toenemen met 291.000 euro. Ondertussen is dat bedrag door de gestegen energieprijzen nog een pak hoger.  Toch heeft de huidige bestuursploeg nog altijd geen actie ondernomen. Dit is bijzonder moeilijk te begrijpen”, stelt fractieleider Gijs Degrande (N-VA)

Op de voorbije gemeenteraad in Beernem gaf Jan Vanassche (Groen) toe dat het gemeentebestuur nog steeds geen enkele energiebesparende maatregel nam. Wel  beloofde hij de opmaak van een actieplan dat de dag na de gemeenteraad, op vrijdag 16 september 2022, zou worden goedgekeurd op het schepencollege. N-VA vroeg intussen het bewuste actieplan op. “Het plan bestaat uit een voorlopige lijst van maatregelen die allemaal nog verder onderzocht en uitgewerkt moeten worden,” stelt Gijs Degrande.

Voorgestelde maatregelen weinig indrukwekkend

Ook de bewuste maatregelen blijken weinig  indrukwekkend.  “Dat gaat van de thermostaat een graad lager zetten, de weinige monumentverlichting doven, de openbare verlichting eventueel een uurtje langer doven of afspraken maken met de verenigingen en gebruikers van gemeentelijke zalen en sportinfrastructuur. Wij krijgen het niet warm van deze voorstellen. Eigenlijk zijn ze evident maar is veel meer nodig om de klappen op te vangen”, verduidelijkt Degrande.

Investeren in warmtepompen en zonnepanelen

Volgens de N-VA moet er niet alleen energie bespaard worden maar dient Beernem ook  te investeren in hernieuwbare energie en energievoorziening. Dat betekent investeren in isolatie, warmtepompen en zonnepanelen voor de gemeentelijke gebouwen. “Wij hopen dat meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit de zaken niet meer op hun beloop laten en de ernst van de situatie inzien. Wij dringen aan op actie”, besluit Gijs Degrande. Eerder pleitte de N-VA ook nog voor een herziening van het Beernems energiepremiebeleid. Uit cijfers die de partij opvroeg bleek dat de voorbije jaren amper de helft van de energiepremies bij de burger geraakte.