Gijs Degrande vraagt veiligheidsmaatregelen tegen cybercriminaliteit

Op 26 januari 2020, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening

Op de gemeenteraad van 23 januari 2020 wees Gijs Degrande (N-VA) op het belang voor de gemeente om zich goed te wapenen tegen cyberfraude en – criminaliteit. Toeval of niet maar 1 dag later legde een cyberaanval het volledige gemeentebestuur van Willebroek plat. “Beernem moet sluitende maatregelen nemen om geen slachtoffer te worden van cybercriminelen”, aldus Gijs Degrande.

Gemeente werkt met vertrouwelijke gegevens

“Gegevensbeveiliging en informatiebescherming is een steeds grotere uitdaging. Dat is zeker voor gemeentebesturen het geval”, weet Gijs Degrande, de fractieleider van N-VA Beernem. “ Gemeentelijke diensten werken met vertrouwelijke en persoonsgevoelige gegevens. Burgers kunnen vaak ook niet weigeren dat hun gegevens door hun lokale bestuur worden verwerkt. Door de toenemende digitalisering zijn zowel digitale als organisatorische maatregelen noodzakelijk.”.

Huidige veiligheidsplan loopt eind dit jaar af

Eind dit jaar loopt het gemeentelijk informatieveiligheidsplan 2018-2020 af. Gijs Degrande: ‘Het volgende plan moet voor de N-VA sluitende maatregelen bevatten tegen cybercriminaliteit. Ik denk aan goede softwarebeveiliging, beveiliging van databanken en –platformen, een solide systeembeveiliging en voldoende opleiding voor het gemeentepersoneel over veilige communicatie en databaheer”.